DANSK VETERANBIL KLUB

 MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE  1956   side 2

 
 

 

 
at skabe kontakt mellem T-interesserede.
at formidle kontakt mellem T-købere og T-sælgere.
at fremskaffe hengemte T-reservedele.
åt indsamle beretninger om særlige T-bedrifter.
at modarbejde visse T-ejeres forsøg på at latterliggøre T-en ved upas-
sende påmaling og lignende.

Alle medlemmer af Dansk Veteranbil Klub kan uden vederlag blive med- 
lemmer af FORD-T-sektionen ved henvendelse til Henning Larmen, Carl 
Bernhardsvej 13 A, Kbhvn.V. Sektionen har flere FORD T-er på hånden og
ligeledes reservedele, og man ønsker kontakt med T-ejere, der
vil sæl-
ge både hele bilen og reservedele. FORD T-sektionen efterlyser et ori-
ginalt T-horn med den karakteristiske "ar - yar" lyd, et bagnav med
god bremsetromle til T-2? (den med trådhjulene og de fem hjulbolte), et 
kron og spidshjul til T-differentiale og den blå Fordbog fra Teknol-

gisk
Institut.
Beretning om en T's redning:
Holstebrovognen (en todørs T-23 sedan), 
der for alvor var ved at komme til landbruget som "Gummivogn", er red.
det. Efter en begivenhedsrig tur er trofæet hjemført til København. 
Fra Holstebro til Grenaa holdtes den eventyrlige gennemsnitsfart af lo 
km/time. En særlig dyb indånding bragte vognen ombord på M/S Marsk Stig.
Ombordkørslen var næppe lykkedes, hvis ikke vognen var punkteret
og 
derved fik højden reduceret lo cm. En natlig undersøgelse på Hundested 
Havn afslørede, at stemplerne ikke havde været helt enige om, i hvilken
rækkefølge de skulle bidrage til ekvipagens fremdrift. En tiltrængt om-
arrangering af tændkablerne frembragte den karakteristiske klang fra en 
gammel T, og det var som om de slumrende hestekræfter tøede op under 
motorhjælmen. Ved hjælp af gammel ståltråd og et stykke felttelefon 
ledning etableredes en strålende illumination fra for til agter, og 
med en ny hårdtpumpet bagring tiltrådte man de sidste 7o km til Køben- 
havn. Himlen åbnede nu sluserne, og for at gøre det rigtig festligt, 
blev der arrangeret et fint fyrværkeri af lyn og torden, der blandede 
sig
med motorens lyde. Nu nægtede dynamoen helt at levere strøm, og 
lysstyrken nedsattes efterhånden betragteligt, indtil man fandt det 
nødvendigt at bytte batteri med ledsagervognen. Da vinduesviskeren gan- 
ske var forsvundet, kneb det noget med at holde kursen gennem de oprør- 
te vande, men det lykkedes dog hen på de små timer at lægge til kaj i 
en sidegade på Østerbro.

                                                                   ----------------
St. Kongensgadebilen når ikke at komme med til London - Brighton løbet 
i november i år. Ingeniør Tønnes Petersen, som står for restaureringen 
af vognen, var så uheldig at påføre sig et fingerbrud, da han skulle 
prøve at starte motoren på prøvebænken. Vi ønsker ham hurtig helbredel-
se.
                          ----------------- 
Formanden, højesteretssagfører O.T.Neel, har nu købt en FORD-T, 
en Crysler 1926 og Austro Daimleren fra Kolding og således suppleret sin 
Ford B og Minervaen op til en anselig vognpark, men da han med sin fa-
milie repræsenterer fire medlemmer, overstiger det jo dog ikke 1,25 kø-

retøj pr. medlem. Han vil sikkert ved første lejlighed redegøre for si-
ne planer.
                          -----------------
Der er interesse for at starte en Nimbus sektion. Vil interesserede hen-
vende
sig til E. Vagn Jensen, Holmegaards Glasværk, Holme-Olstrup.
                                                                -----------------
Aarsmådet den 2. november afholdes i auditorium E på Polyteknisk Lære-
anstalt, Øster Farimagsgade 3 C. Kl. 19,30.
                                                                -----------------
Om Tyvernes Biler.
                                                                                                                                                                                    Næste side