DANSK VETERANBIL KLUB

 MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE  1956   side 4

 
 

 

 
nikkede, og så var den handel i orden, og vognen blev sendt over dammen.

Af franske vogne kan vi stadig glæde os over jævnligt at møde Citroën, 
Renault og Peugeot, men hvor er Dion Bouton, Berliet, Unic, Salmson, 
Panhard & Levassor, Delage, Talbot og Bugatti henne ? De har været her 
allesammen. Bugatti optrådte første gang herhjemme i 1914, hvor den 
vandt det andet Skagensløb. Findes der i det hele taget een eneste Bu-
gatti her i landet ? En Rochet Schneider fra først i Tyverne er for-
svundet for mig for et par år siden, er der nogen, der kender til, hvor 
den opholder sig ?

I Hvorup ved Nr. Sundby går der en meget smuk 1926 Ballot Cabriolet med 
trådhjul og med fransk elegance i hver en linie, den går let sine 12o 
km/time siger dens ejer.

Det er også mærkeligt, som det er gået de tyske biler herhjemme. I be-
gyndelsen af tyverne vrimlede det med Brennaborvogne, men ingen har til-
syneladende overlevet. Derimod må et mærke som Wanderer imponere. Disse 
små vogne holder ud endnu, og det er mit indtryk, at "Wanderer-folket" 
indenfor klubben gør et stort arbejde med i fællesskab at finde frem 
til både Reservedele og hele vogne.

Hvor er Mercedes-Benz henne, så stærk en vogn skulle vel nok kunne over-
leve. Min jagt på en 1921 Benz endte-iøvrigt hos autoophuggeren i Hader-
slev, hvor der var blevet slagtet i -51, en alt for tidlig død. 
Ja, desværre slipper vi ikke for dødsannoncerne her i bladet. Vi må al-
lerede afskrive to måske flere vogne fra sidste års liste i årsberet-
ningen. 1914-2o Styr'en blev købt af en produkthandler i Skanderborg 
for 5oo kr., og 1919 Dodge Brothers'en endte sine dage hos autoophugge- 
ren i Hammershøj. Dodge'n var en personlig bekendt af mig, idet den 
havde tilhørt min onkel, som havde den fra ny lige til 1949 - de sidste 
18 år havde den stået på klodser, og i -49 havde vognen kun kørt 30.000 
km. Det er mærkeligt, så hurtigt det kan "gå ned ad bakke" for en vogn, 
som kommer på de forkerte hænder.

Og her er vi så ved det egentlige, det gælder ikke alene T-Fordlerne. 
Vi har biler nok heri landet, som er værd at ofre tid og kræfter på, 
men vi er alt for få medlemmer i klubben.

Vi er blevet ca. ?o medlemmer, og vi råder over ca. 25 køretøjer, alt 
i løbet af to år. Det er måske et meget pænt resultat, men vi må ikke 
glemme, at tiden arbejder imod os, hvad køretøjerne angår. Derfor er 
det en hastesag, at vi bliver nogle flere.

Det er heller ikke småting, vi prøver at gabe over. Der er faktisk stof 
nok til hele 3 klubber. En for Veteranbiler - en for Vintage vogne og 
en for motorcykler.

Det bedste vi kan gøre for klubbens trivsel er efter min mening at star-
te de af vore køretøjer, som er i præsentabel stand, og lade dem op-
træde samlet til glæde for offentligheden og for os selv. Her har vi 
en god ven i pressen, som altid gerne vil fortælle sine læsere om os - 
hvis der bare var noget mere at fortælle.

Jeg håber, at næste år vil bringe "Landevejen" med i vores fælles klub-
liv.

                                                                                               Thorkil Ry Andersen.

Fund: En Adler 3 tons brandsprøjte fra 192o befinder sig på Aalborg 
Gasværk. Det er tanken, at sprøjten skal bevares og til sin tid indgå 
i et teknisk museum i Aalborg, for hvilket det forlyder, at stadsinge-
niør Hammer er primus motor,
                                                                                                                                                                                    Næste side