DANSK VETERANBIL KLUB

 MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE januar 1957   side 2

 
 

 

 
Klubben havde ligeledes kunnet glæde sig ved gode relationer til 
pressen, der respekterede klubbens ønske om fortrinsvis at arbejde 
efter stilfærdige linier, hvor man ikke søgte kontakt med offentlig-
heden, førend man havde et stort og præsentabelt bilmateriale at 
fremvise.
I beretningen omtaltes derefter det vellykkede møde på Himmelbjerget, 
der fandt sted på arkitekt Ry Andersens initiativ. I tilslutning til 
Himmelbjerg-mødet havde der været et værdifuldt samvær mellem de inte-
resserede ejere af gamle biler, der havde fået lejlighed til at bese 
og køre i hinandens vogne.
Bestyrelsen håbede iøvrigt at finde frem til en mødeform, der ville
gøre det lettere for de jydske medlemmer at være tilstede ved møder-
ne. Formanden omtalte derefter dannelsen af en FORD T-sektion under in-
geniør Larsens ledelse og gik derefter over til en gennemgang af de 
vogne, der var fundet i sommerens løb.
I denne forbindelse fremhævedes det, at klubben, TEKNISK MUSEUM og 
klubbens medlemmer ejer en interessant samling køretøjer, der på 
ganske illustrerende måde viser den trinvise udvikling af automobi-
let. Der vil sikkert blive lejlighed til at dvæle nærmere ved dette 
emne i årsberetningen.
Formanden nævnte, at der kunne være delte meninger om, hvorvidt man 
vil foranstalte løb o. lign. og delte meninger om, i hvor høj grad
man burde søge kontakt med offentligheden. Formanden var af den op-
fattelse, at de to forskellige synspunkter på dette spørgsmål i vir-
keligheden udmærket arbejdede sammen om det fælles mål: at bevare 
så mange gamle automobiler som muligt.
Formanden nævnte sluttelig i sin beretning, at man på mange måder 
kunne interessere sig for arbejdet med de gamle biler, uanset om 
man f. ex. ikke havde pladsmuligheder for at have en gammel vogn 
stående. Der nævnes i denne forbindelse den betydelige kulturelle 
værdi en undersøgelse af tidlig litteratur omautomobilet i Danmark 
ville have, ligesom beretninger fra ældre automobilister burde sam-
les, medens tid var. Installatør Jens Jensen gengav i denne forbindel-
se nogle interessante erindringer, og formanden udtalte, at instal-
latør Jensen ville være god som det første "offer" for en stålbånds-
optagelse. DANMARKS TEKNISKE MUSEUM ved professor Weber stillede 
straks beredvilligt en båndoptager til disposition, så der skulle 
være godt håb om at nå frem til optagelser af nævnte karakter. 
Formanden nævnte, at der ville være god mening i at finde et stil-
færdigt samlingssted, hvor man f. ex. en gang om måneden kunne kom-
me sammen og uformelt drøfte emner af interesse og ved en sådan lej-
lighed måske netop foretage en stålbåndsoptagelse som den just cite-
rede. Det bemærkedes, at det navnlig var Bent Mackeprang og Tønnes 
Pedersen, der havde nævnt de gunstige resultater, der sikkert ville 
komme af sådanne uformelle kontakter.
Derefter gik man over til de specielle punkter, der var nævnt i ind-
kaldelsen, efter at Ry Andersen havde udtalt sig om beretningen og 
givet udtryk for, at man med beklagelse måtte se gamle biler, der 
var bevaring værd, gå til ophugning. Formanden var enig heri, men 
præciserede at også spørgsmålet om vognenes bevaring i sidste instans 
er af økonomisk art.
Ingeniør Larsen fra FORD T-sektionen opfordrede alle FORD T-interes-
serede til at tilslutte sig sektionens arbejde, uanset om de var 
ejere af en vogn eller ej.
Dr. Mackeprang redegjorde for planerne om tilrettelæggelsen af tids-
skriftslæsekredse og bad alle interesserede melde sig, ligesom
ci-
vilingeniør Vagn Jensen fortalte om redaktionens opgaver. Vagn Jen-
sen opfordrede kraftigt medlemmerne til at fremsende sagligt stof,

Næste side