|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE marts 1957 side 4 |
||
|
blev forsynet med torpedo. Nye træstænger er nu
ved at blive
dampbøjet, og en ny kaleche skal syes til sommer. Til sommer bliver vognen færdig - det sagde jeg også sidste år ved den- ne tid. ---------- MEDLEMSLISTE: Udgivelsen heraf er udsat til senere på året, da der stadig er medlemskontingenter, der ikke er betalt. ---------- 4 1/2 LITER BENTLEY 1928: Klubben har erhvervet et komplet chassis i god stand, og to medlemmer har påtaget sig at rekonstruere det origi- nale, åbne karosseri. ---------- "DA BILEN VAR UNG" - SAMTALE MED PERSPEKTIV: En dag ind under jul ind- finder jeg mig i det store automobilhus, hvis elskværdige direktør fo- restiller mig for en af sine ældste medarbejdere, en statelig dame, der har virket i firmaet siden 1905. Bevæbnet med en imponerende stak af fotos fra automobilhusets barndom ledsager direktøren os til konferencesalen, hvor vi tager plads ved det store bord, og nu springer vi for en stund tilbage i tiden, langt til- bage skal vi, til årene længe før første verdenskrig, da København var en fredelig by, hvor automobilerne endnu ikke i tempo turde indhente hestekøretøjerne eller køre på gåderne efter mørkets frembrud uden be- hørig ledsagelse af en mand med en klokke og et flag. Vor fortæller taler sig hurtig varm i minderne om gamle dage, og meget fornøjeligt beretter hun om kunderne og datidens salgsformer. Foran hende ligger firmaets ældste salgsbog, med hendes egen faste skrift står alle data fra dengang, - der går et smil over hendes ansigt, da hun blader i bogen, "ja, jeg var jo med fra første færd herinde, skrev alle papirer og førte bøgerne, så jeg kendte jo kunderne godt, - vi havde dem fra hele landet, der var en del læger og dyrlæger, - vi havde kunder fra de store gårde ude omkring, og vi havde mange fra byen og omegnen." Nu følger nogle enkelte navne blandt dem, der var med til at skrive de første blade i den danske automobilismes historie, mænd og kvinder, der havde mod og gåpå-lyst. Vi taler en god stund om det, der var, vi ser billederne fra firmaets historie, mange billeder af vogne og mennesker, der nu er historie. Vinterdagen går på hæld, mørket er begyndt at falde, inden længe bliver der stille i det store automobilhus, de mange ansatte tager hjem, - en imponerende Sedan svinger ud gennem porten, - ledelsen er på vej hjem. Det morsomme ur i konference-salen spiller en lille melodi, - ikke alt her er motorer. Det sidste foto i bunken kommer frem, - det forestiller to modeller, der vil få flere af klubmedlemmernes hjerter til at banke stærkere. Ja, hvor er de nu blevet af, disse to adstadige køretøjer? Vi får et tips, blyanten noterer i hast .....det menes, at ....., .... har meddelt at have set den ....... Vor samtale er endt, vi takker hjerteligt, siger på gensyn både til vor elskværdige fortæller og til de fotos, vi så, forhåbentlig får de lov til at krydre en klubaften, når vi får en af de "gamle" til at spin- de en ende. FUND: Aarhus brandvæsens gamle personbil en 1922 Stoever 4 pers. Tourer motor nr. 11676 skulle være endt i Næstved. Kan nogen give oplysninger om vognens skæbne. "Naumann" motorcykle 1902 er set hos motorcykleforhandler H.G. Nielsen, Kolding. Cadillac 1930 Imperial Sedan A 391 G.V. Person, Sindshvilevej 21A,4 F. Goth. 5668x. |