|
DANSK VETERANBIL KLUB |
MEDDELELSER TIL MEDLEMMERNE september 1957 side 5 |
||
|
DAGSPRESSEN OM VETERANERNE: I Nationaltidende (Dagens Nyheder) den 26-7-1957 fortæller en arti- kel med foto om repræsentant Ørnstrand, Aarhus, der har en Ford T 2.D. Sedan 1923. 5-8-1957 bringer B.T. billede af en Ford T, R. 951o, der tilhører Instrumentmager & Klaverstemmer Erik Møller Jensen, Silkeborg. 8-8-1957 skriver B.T. i en helsides-artikel om et besøg hos autoop- hugger Knud Jensen, Støvring. Der er billeder af Chr. d. X.'s gamle Cadillac 1929, der nu står berøvet motor m.v. under åben himmel sam- men med en række køretøjer af forskellige typer og årgange. Man ser billede af vognen i sine velmagtsdage og nu, hvor vilde blomster gror op inde i vognen. E.A. Nissen. JYLLANDSAFDELINGEN MEDDELER: Hollandske veteranbilfolk tror, at Danmark er det rene Slaraffenland m.h.t. gamle biler. Af turister har de fået at vide, at T-Ford'er er indregistrerede og kører omkring til daglig, uden at det er vateran- bilfolk på udflugt. Og det er jo faktisk rigtigt. I Holland er det utænkeligt. Er man så heldig, at møde en T-Ford der, kan man være forvisset om, at den tilhører veteranbilfolk, og at den kører på prøvenummer. Vogne med to-hjulsbremser kan nemlig ikke ind- registreres i landet men kan få dispensation, når "Pionier Automobie- len Club" kalder til Rally eller lign. Der er vist ikke noget at sige til, at PAC-folk synes, at Danmark er et eventyrland. Ganske naturligt tror de, at når tyvernes Ford'er endnu er kørende, så må der være masser af biler fra før 192o at fin- de rundt om på landet. Her holder eventyrlandet desværre op. Vore største resourcer ligger i tyvernes vogne, takket være vore eminent dygtige auto-ophuggere, som kærligt har taget sig af de ældre. I Holland har man en særlig klub for motorcykler og en klub for Ford A vogne alene, sidstnævnte med 14 vogne og eget blad. Og så er der naturligvis PAC, den egentlige hollandske veteranbil klub. PAC er kun eet år gammel og råder allerede over ca. 85 biler, alle før 193o, som er grænsen for medlemskab. Der er 76 medlemmer, og man kan kun opnå medlemsskab når man er ejer af en vogn. Vi kan godt lære lidt af PAC, det er nemlig foretagsomme folk, mens vi herhjemme nærmest sover Tornerosesøvn. Når man i Holland allerede er begyndt at restaurere 1928-31 Ford'er, betyder det, at bunden al- lerede er skrabet for mere interessante vogne. Nu må man ikke tro, at der ikke er interessante vogne i PAC. Jeg kan nævne, at der alene er ca. 14 BUGATTI'er ca. 15T-Ford'er, hvoraf adskillige med den kan- tede messingkøler. Der er fine gamle vogne fra århundredskiftet, RE- NAULT, DION BOUTON, SPYKER og en IKTERNATIONAL HARWESTER m. fl. Af tyvernes vogne er der mange CITROEN'er, RENAULT'er og CHEVROLET'er. Som Dansker føler man sig lidt flov ved at indrømme, at vi endnu ikke i DVK er begyndt at interessere os for et mærke som Chevrolet. Men hvordan har man i Holland nået så store resultater på kun eet år? PAC har slået bredt op. Man henvendte sig straks til et af de store benzinselskaber, som lovede økonomisk støtte, hvorpå man gik til Pres- se Radio og Fjernsyn, som annoncerede klubbens dannelse. Siden har samme benzinselskab trofast finansieret alle klubbens Rally'er mod en diskret reklame på diverse programmer, billetter o. lign. Motor- klubberne har organiseret og stillet mandskab. Klubben har foretaget fælles udflugter og forskellige former for præcisionsprøver på motor- |