|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 2 Marts 1958 side 4 |
|
Fiat'erne var tidligere ene om at repræsentere
Italien, hvor hid- sig køreteknik og tilsvarende drastisk kørsel har gjort alle mærker sportsprægede i vores forstand, men til stor glæde ses nu ogsaa Alfa- Romeo. Den har sandelig ikke svigtet sit gode rygte. Giulietta Sprint coupeen er een af halvtredsernes allersmukkeste frembringelser i serieudgave; men tænk hvis der ogsaa havde været en Maserati, Lancier og Ferrari. Den tyske bilindustri har haft en umaadelig succes, og produkter- ne er blevet meget prætentiøse deraf. Den nøjsomhed, der tidligere prægede den almindelige tyske bil, er nu komplet borte, og den stan- dard, Mercedes har sat, skal nu. helst findes helt ned til kabine- scooterne. Det er nu ikke blevet til udvendigt pral, for de tyske biler har ganske storartede motorer, der giver høj, uanstrengt "Dauer- leistung" kombineret med lang levetid. De høje marchhastigheder er udmærkede til Autobahnkørsel, men modsvares ikke i alle tilfælde af vognenes kontrollabilitet i kritiske situationer. Det er aabenbart ikke noget nyt fænomen; tredivernes grand-prix racere skulle have været et mareridt at køre. De franske biler virker alt andet end pralende; deres plasticud- styr er frastødende; men blandt dem findes de virkelige excentrikere, Citroën og Panhard, der med deres dristige teknik har aabnet vide perspektiver for den almindelige udvikling. Det paastaas, at den haarde konkurrence paa det amerikanske mar- ked er aarsagen til, den udvikling, det amerikanske automobil er inde i, men hvis saadanne produkter er nødvendige for at opretholde salget, maa man nære alvorlig mistro til det amerikanske publikums dømme- kraft. De er det mest primitive, U.S.A. har frembragt, og tilmed er de helt forvoksede i slagvolumen og litereffekt i forhold til høre- egenskaber og almindelig anvendelighed. Det er mærkeligt at sammen- ligne med den store depressionsperiode i begyndelsen af trediverne, da konkurrencen tværtimod forfinede produkterne, og da man i den dybeste nød lancerede den amerikanske bilhistories prægtigste vogne. Man kan med rette hævde, at udvalget er forfærdelig ensartet, ogsaa hvad angaar karrosserityper; men man maa ikke glemme, at naar bilenthusiaster taler om biler, omfatter' de alle mærker og modeller fra: sidste 60 aar - og det gør jo en forskel. JS -oOo- F 0 R D A |