Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3 1958   side  2

 
 

 

 

JYLLANDSAFDELINGEN

    udgav i oktober 1957 en tryksag til de jyske medlemmers hvor-
fra følgende kronik er taget:

  EN 1914 BENZ PAA NATLIGT EVENTYR

     Lørdag den 27. april drog 4 af klubbens medlemmer til Gør-
ding i en lille personvogn udrustet med alt tænkeligt værktøj og
med mange reservedele, fast besluttede paa at bringe BENZ i stand
til selv at tilbagelægge de 132 km til Ry, hvor hendes fremtidige
hjem skal være. Vognen., der før havde været nævnt som en MERCEDES,
blev identificeret til at være en 8/20 HP BENZ 1914 eller -15, idet
disse to aargange er ens. Den har en akselafstand paa 2,83 m og er
udstyret med et aabent 7-pers, karrosseri med torpedo, fældbart
vindspejl, udv. gear og haandbremse, messing-forlygter til karbid
og elektriske sidelygter. Desværre var den udstyret med en 1928
Chevrolet-motor og 21" Ford-A hjul. Dens løvrigt meget elegante
linier blev noget distraheret af lidt græs, som groede frejdigt i
tonneau'en. Efter at de sidste kaniner og hø-as var jaget ud af vog-
nen, tog man under den lille bys haanlatter trøstigt fat paa arbej-
det. Motoren var i en slem forfatning; toppakningen maatte udskftes,
speeder og choker var forsvundet, men blev fikst erstattet med
staaltraad, som blev ført gennem et hul i forbrædtet. En læk i kø-
leren blev stoppet med tyggegummi, og lygteglasset blev holdt paa
plads ved hjælp af en grankogle og en tot twist. Efter flere tim-
ers ihærdigt arbejde var tidspunktet inde til at starte vognen.
En stor amerikansk vogn blev tilkaldt for at trække den i gang.
Amerikaneren maatte imidlertid selv skubbes i gang, og først kl.
halvni om aftenen spruttede og gnistrede Chevroletmotoren, og hjem-
turen kunne begynde.
      Den foregik paa den maade, at føreren maatte have en hjælper
til at give gas ved at rykke i staaltraadene til gasspjæld og tænd-
ing. Arrangementet virkede godt nok, hvorimod strømfordeleren med-
førte lange ophold af en mand liggende paa forskærmen under kørsel-
en. Den lille personvogn fungerede som lysgiver, da BENZ kun var
sparsomt oplyst ved hjælp af et medbragt batteri. Det blev til ad-
skillige stop paa landevejen den nat. Det højre baghjul punkterede,
og da man ikke havde reservehjul eller lappegrejer, maatte hjulet
bringes til nærmeste værksted. Det blev nødvendigt at indlægge
dækslapper, som maatte hentes fra en gaard midt om natten - og mo-
toren drillede ustandseligt. Af praktiske hensyn kørte man med mo-
torhjelmen afmonteret, og en regn af gnister stod ud af motoren.
Til tider gik vognen 50 km/t, og i lange perioder ikke over 25 km
/t. Da man var halvvejs, livede den imidlertid kendeligt op, anta-
gelig var alt gammelt sod nu brændt ud. Den forøgede hastighed
medførte nu, at hjulet med dækslapperne løb varmt og tabte luft
ustandseligt. Ti km. fra Ry opgav man at pumpe; det var nu blevet
en nødvendighed for at køre blot en halv km., og man enedes om at
rive dækket af og køre den sidste strækning paa den bare fælg.
Turen afsluttedes kl. halvtre efter 6 timers kørsel med en gennem-
snitsfart paa 22 km/t. - To skarpe riller i asfalten udenfor Ry
røber BENZens natlige eventyr.

Næste side