Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3 1958   side  4

 
 

 

 

      Omkring 1910 fremkom den saakaldte torpedo, det tragtformede
mellemstykke mellem motorhjælm og karrosseri, der befordrede den
flydende linieføring og gav phaeton-karrosseriet den "træskoform",
der prægede touring-vogne i de næste 25 aar.
     I tyverne og de første aar af trediverne naaede man en meget
forfinet stil, der ikke er overgaaet af nogen moderne touring-bil.
Fig.3 viser en typisk phaëton fra omkring 1930, en Chrysler Le
Baron Double Windshield Phaëton. Denne type kaldtes i England ofte
"tourer" og i Frankrig "torpedo". Den her afbildede type var for-
synet med en saakaldt "double cowl", idet der bag ved forsædet var
en med ekstra vindspejl forsynet fortsættelse af motorhjælmen til
beskyttelse af bagsædepassagererne mod træk og støv - nærmest som
paa et gammeldags tosædet aeroplan. Denne hætte kunne klappes op
og var egentlig en logisk videreudvikling af de presenninger og
dækkener, hvormed passagererne i de gamle, aabne automobiler søgte
at lune og beskytte sig.
     Alt i alt kan en phaëton, tourer eller torpedo defineres som
en mindst firsædet vogn med kalesche og uden sidevinduer. Den tæt-
te cabriolet eller "all-weather car", ogsaa kaldet sedan conver-
tible, kan godt minde om phaëton, men er afledt af de lukkede vogn-
typer som limousine og landaulet, som skal behandles i næste nummer.

JN   

NOTABENE:
    Foruden de egentlige bilhistoriske emner bør ogsaa stof af
mere praktisk teknisk tilsnit finde sin plads i bladet, og det var
da vor tanke at bringe en spalte i hvert nummer med raad og vej-
ledning i vedligeholdelses-og restaureringsspørgsmaal.
    Vi henvender os her i første omgang til de medlemmer, der selv
har haft med restaurering at gøre og derved har samlet erfaringer,
som andre medlemmer vil kunne nyde godt af, og vi beder dem sende
bladet deres gode raad og tips om, hvad man gør ved dette og hint,
evt. ogsaa hvad man ikke maa gøre.
    Hvis vore forventlinger holder stik, vil summen af medlemmer-
nes viden og erfaringer med tiden kunne udgøre en hel lærebog i
automobilrestaurering. For at give bolden op vil vi gerne spørge:

Hvad kan man gøre ved utætte kølere? Kan gamle laktyper repareres
med moderne? Hvordan behandler man oxyderet lak, gammelt læder,
mat krom, nikkel og nysølv, lærredstage o.s.v.o.s.v.?

JS   

Bilhistorisk tidsskrift trykkes paa papir i kvart-format. Hvis man
af arkiveringshensyn eller lignende foretrækker A 4 standardform-
at for det anvendte, kan man afskære en bred strimmel af 
bladets indre margin,

Næste side