|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 3 1958 side 8 |
||
|
Med tændte lygter var personbilernes største
hastighed begræn- set til 30km./t, men der krævedes til gengæld kun, at lygterne oplyste kørebanen 12 m frem. Svarende hertil skulle køretøjet kun- ne standses paa 10 m fra 30 km/t. De store forbedringer, der skete i automobilteknikken i disse aar har hurtigt gjort disse bestemmel- ser forældede. En god mellemklassevogn fra midten af tyverne har en passende marchhastighed paa 60-75 km/t og bremser, der kan standse vognen paa 12-16 m fra 50 km/t. Den aarlige afgift var dels baseret paa skattehestekraft og dels paa egenvægt. Den var umaadelig høj. En Ford T paa 11 skatte- hestekræfter skulle svare 200-250 kr. for en egenvægt paa mellem 800 og 1000 kg, og store biler, en egenvægt paa 2000 kg var jo ikke ualmindelig, skulle svare 1000 kr. aarligt, hvilket virker dobbelt urimeligt, da biler over 1450 kg egenvægt var forment adgang til mange offentlige veje. Paa denne baggrund forstaar man bedre, at saa faa sportsvogne og store luksusbiler fandt vej her til landet i de aar, som maa- ske er bilhistoriens interessanteste aarti. JS Den kendte og populære vise "Kommer der ikke snart en Tuborg til
|