Bilhistorisk Tidsskrift  No. 5-6  1958   side  2

 
 

 

 
K L U B N Y T.

   Maj maanedsmedlemsmøde afholdtes torsdag den 22. i Palækondito-
riet, og i den lyse aften standsede mangen forbipasserende for at
beundre de fremmødte vognes foraarspudsede lak og nikkel. Paa gaden
saas blandt andre Stoewer
1911, Chrysler phaëton 1924, Lancia Lambda
og Rolls-Royce, og saåvel ude som inde hyggede man sig paa sædvanlig
vis.

Ekskursionen den 21 juni.

   Under trusel fra mørke skyer afholdt Dansk Veteranbilklub lørdag
eftermiddag den 21 juni en lille ekskursion i Københavns omegn. Man
mødtes ved alderdomshjemmet paa Stolpegaardsvej i Gentofte, hvor Dan-
marks Tekniske Museum
og D.V.K. huser noget af sit aldersstegne mate-
riel.
       Arkitekt Mackeprang og civilingeniør Tønnes Pedersen lagde for
med at demonstrere Store Kongensgade-vognens køreegenskaber, og man
forstod, hvor opofrende og taalmodig man skulle være for at være bil-
ist omkring aarhundredeskiftet. Derefter besigtigedes Schackenborgs
store Renault landaulet fra 1908, der henstaar i urestaureret stand.
Selv om den har mistet sin fordums glans, kan man tydeligt forestille
sig, hvor statelig den vil komme til at tage sig ud, naar den til
sin tid bliver ført tilbage til sin oprindelige skikkelse.
     Selskabet kørte derefter i de fremmødte vogne, der saa at sige
tiltrak sig lige saa meget opmærksomhed som dem, turen gjaldt, til
Ordrup, hvor man besaa Szawe-automobilet, som klubben nu har erhver-
vet. Szawen er en stor, aaben tourer fra 1921 med en barsk, germansk
fremtræden. Motoren skulle være i en meget fin stand, idet den siges
kun at have gaaet 14.000 km., medens karosseriet, hvortil der er an-
vendt et orgie af materialer - kølerhjælm af hamret kobber og baad-
formet mahognitorpedo - trænger til lidt omsorg.
     Programmets næste punkt var Prinsesse Maries Delaunay-Belleville
landaulet fra 1906, der op holder sig i en garage nær bryggeriet Tu-
borg. Det er en overordentlig interessant og fornøjelig bil at stude-
re, og da den snart skal gennemgag en gennemgribende istandsættelse,
vil der være mulighed for, at vi inden for en overskuelig fremtid
faar den at se igen.
     Endelig kørte kortegen til Danmarks Tekniske Museum for at se
det danske unikum, Hammelvognen fra 1886. Udenfor paa Duntzfeldts
Alle; foregik den sidste inspektion af medlemsbilerne, hvoraf nogle
var
helt nyrestaurerede: FIAT phaëton 1925, Mathis 1923, Stoewer 1911
samt andre, gamle kendinge, man ikke bliver træt af at se paa: Rolls-
Royce coupe 1930, MG 1938 2 ltr., Austro-Daimler 1917 m.fl..
     Derefter rullede man hver til sit efter en i alle maader vellyk-
ket tur.

-o0o-

Næste side