|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 7-8 1958 side 9 |
||
|
lavet i England. Tændingen var til at begynde med glødetænding i toppen af cylinderen, senere anvendtes Bosch magneter. De første 12 karburatorer blev lavet paa fabrikken, men senere gik man over til Zenith-karburatorer. Gearet var et læderfriktionsgear, og kraftoverføringen fra gearakslen til differentialakselen og der- fra til baghjulene var med 5/8" rullekæder. Hjulene var af træ med paalagte staalbandager til massive gummiringe af tysk fabri- kat. Ringene blev senere lavet hos Schiønning & Arve, da der jo skulle være saa meget dansk arbejde som muligt. Alt støbegods, saasom cylindre, stempler og hjulnav, blev støbt paa Frederiksberg Jernstøberi. Krankkasserne, som var af aluminium, samt alt metalgods blev leveret af en metalstøber paa Vesterbrogade. Karrosserierne og hjulene leverede enhjul- og karetmager paa Roskildevej, og en sadelmager - ogsaa paa Roskildevej - leverede alt sadelmagerarbejde. Som man vil se, blev der gjort alt, for at bilerne skulle bestaa af godt, dansk arbejde. Bilernes tophastighed var 40-50 km/t. Der var 15-20 mand i arbejde paa fabrikken, og der var ingen plads til udvidelse. Fabrikken bestod i 12 aar som automobil- fabrik. Den blev lukket i 1917 paa grund af et pludseligt døds- fald og blev da overtaget af Thomas B Thrige, som oprettede Triangel-fabrikken paa den modsatte side af Roskildevej. Der var den rigtige arbejdsglæde paa fabrikken, som kom af det for os alle nye og interessante arbejde. Det var ligefrem en højtidsdag, naar en ny vogn blev færdig og skulle afleveres og en ny paabegyndes. Der var jo ingen samlebaand dengang. A. Frydenberg I næste nummer af BILHISTORIER TIDSSKRIFT bringer vi en tegning -o0o- ENDELIG KOM DET! -o0o- |