Bilhistorisk Tidsskrift  No. 9  1958   side  7

 
 

 

 
V E T E R A M A  -  OM BILER OG DAMP

     Vi mener efter forskellige forespørgsler at burde bringe
stof om dampbiler. Nogle medlemmer har maaske praktiske erfarin-
ger fra dampbilernes dage, for der har kørt dampbiler herhjemme,
og i saa fald ville vi gerne høre nærmere derom. Vi indleder
blot med at kaste lidt lys over emnet.
     Paa grund af den megen diskussion, der har staaet omkring
dampbilerne er det vanskeligt at finde en saglig vurdering af
deres brugbarhed, og man bliver stillet overfor mange paradoksa-
le paastande. Eet er i hvert fald sikkert producenterne af ben-
zinmotordrevne biler har gjort, hvad de kunne, for at lægge baa-
de de elektriske og de dampdrevne biler i graven, hvilket opfin-
delsen af den elektriske selvstarter i høj grad var medvirkende
til, og det lykkedes, selvom begge kategorier var et hestehovede
foran i teknisk henseende i automobilets første tid.
     En dampmaskine var en særdeles paalidelig mekanik paa den
tid, og der findes stadig mange skibsmaskiner og lokomotiver,
der yder udmærket, arbejde efter 60-70 aars brug. Det var i før-
te række heller ikke selve maskinen, hvis fordele som drivkraft
er saa indlysende,
men kedelanlægget, der gav anledning til pro-
blemer og daarligt rygte. Brandfaren formente dampbilerne adgang
til offentlige garager og færger, og faren for kedeleksplosion
ved sammenstød gjorde dem dyre at forsikre. Yderligere maatte
man vente nogle minutter ved koldstart paa tilstrækkeligt damp-
tryk, samtidig med at de smaa, hurtigt opfyrede kedler vanske-
ligt kunne levere damp til de høje gennemsnitshastigheder, som
dampmaskinen virkelig kunne yde.
     I England rejste der sig i trediverne en diskussion om,
hvorvidt dampbilerne burde bringes tilbage paa markedet, og i den
anledning beretter en ejer af een af de sidste dampbiler, en
DOBLE fra ca. 1925, nøgternt om sin vogn.
     Vognens ydre minder ganske om en benzinmotordrevet bils,
men motorrummet optages af kedlen og fyringsaggregatet, og køler-
en fungerer som kondensator. Under førersædet ligger en vandtank
imellem chassisvangerne,og den tocylindrede dampmaskine ligger
ligeledes horisontalt i chassiset og trækker baghjulene gennem
et reduktionsgear. Brændselstanken er normalt placeret.

Næste side