|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 9 1958 side 7 |
||
|
V E T E R A M A - OM
BILER OG DAMP
Vi mener efter forskellige
forespørgsler at burde bringe blemer og daarligt rygte. Brandfaren formente dampbilerne adgang til offentlige garager og færger, og faren for kedeleksplosion ved sammenstød gjorde dem dyre at forsikre. Yderligere maatte man vente nogle minutter ved koldstart paa tilstrækkeligt damp- tryk, samtidig med at de smaa, hurtigt opfyrede kedler vanske- ligt kunne levere damp til de høje gennemsnitshastigheder, som dampmaskinen virkelig kunne yde. I England rejste der sig i trediverne en diskussion om, hvorvidt dampbilerne burde bringes tilbage paa markedet, og i den anledning beretter en ejer af een af de sidste dampbiler, en DOBLE fra ca. 1925, nøgternt om sin vogn. Vognens ydre minder ganske om en benzinmotordrevet bils, men motorrummet optages af kedlen og fyringsaggregatet, og køler- en fungerer som kondensator. Under førersædet ligger en vandtank imellem chassisvangerne,og den tocylindrede dampmaskine ligger ligeledes horisontalt i chassiset og trækker baghjulene gennem et reduktionsgear. Brændselstanken er normalt placeret. |