Bilhistorisk Tidsskrift  No. 1-2  1959   side  9

 
 

 

 
  P A C K A R D

  T W E L V E

 

     Packard Twelve blev lanceret i 1932-33, idet man genoptog
ideen fra den klassiske tolvcylindrede "Tvin Six", der blev pro-
duceret fra
1915 til 1923. Den blev fremstillet sideløbende med
den berømte "Straight Eight" og lag i den allerdyreste ende af
prisskalaen. I 1933 og 1934
androg boringen og slaglængden hen-
holdsvis
3"7/16" og 4" ved et slagvolumen paa 445,89 kubiktommer
=7,3 liter, og i 1935 øgedes slaglængden til 4 1/4" og dermed vol-
uminet til 473 kubiktommer =
knap 7,8 liter.
     I fremstillingen af Packard Twelve var intet sparet for at
opnaa et perfekt produkt; utallige nidkære inspektioner under
fabrikationen og en 400 k
ilometer lang prøvekørsel under alle
tænkelige forhold med hver eneste vogn, der blev lavet, borgede
for, at den velbeslaaede køber fik et køretøj, der var i højeste
klasse med hensyn til komfort og køreegenskaber og dertil næsten
uopslideligt. Blandt de talrige raffinements i konstruktionen
kan nævnes: støddæmpere med indstillelig effekt fra instrument-
brædtet, helautomatisk centralsmøring, vacuum-servobrer og
-kobling, de første med regulator paa instrumentbrædtet til ind-
stilling af bremsekraften.
     Den her beskrevne vogn er fra 1939 og
er saaledes een af
de sidste af de ialt 5.298 tol
vere, der blev fremstillet hos
Packard. Den har oprindelig fungeret som direktionsvogn for Nationalbanken og dernæst for et større københavnsk firma. I 1955

blev den i stand som ny og med 60.000 miles paa bagen solgt paa
en auktion for 850 kro
ner. Siden da har den - ført en omtumlet til-
værelse og henstaar nu paa Falster uden at blive brugt. At dens
historie allerede er ret broget siger sig selv, thi ingen af
dens senere ejere har i længere tid kunnet staa ansigt til an-
sigt med dens glubende benzin-appetit, der i sig selv ved nor-
mal brug af vognen kunne holde en mellemstor tankstation gaaende.
     Udseendet fremgaar af ovenstaaende tegning; karrosseriet
er sort med 4 døre og 6 sidevinduer, original Packard sedan-type.
Den store kasse er noget af et skrummel, men det skal ikke nægtes,
at den overvældende størrelse, den lange køler og de skydeskaar-
agtige vinduer forlener vognen med en egen bister charme, der
leder tanken hen paa amerikanske gangsterfilm og internationale
smuglerbander. Er det heller et tilfælde, at man i den uforglem-

Næste side