|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 1-2 1959 side 9 |
||
|
Packard Twelve blev lanceret i 1932-33, idet man genoptogideen fra den klassiske tolvcylindrede "Tvin Six", der blev pro- duceret fra 1915 til 1923. Den blev fremstillet sideløbende med den berømte "Straight Eight" og lag i den allerdyreste ende af prisskalaen. I 1933 og 1934 androg boringen og slaglængden hen- holdsvis 3"7/16" og 4" ved et slagvolumen paa 445,89 kubiktommer =7,3 liter, og i 1935 øgedes slaglængden til 4 1/4" og dermed vol- uminet til 473 kubiktommer = knap 7,8 liter. I fremstillingen af Packard Twelve var intet sparet for at opnaa et perfekt produkt; utallige nidkære inspektioner under fabrikationen og en 400 kilometer lang prøvekørsel under alle tænkelige forhold med hver eneste vogn, der blev lavet, borgede for, at den velbeslaaede køber fik et køretøj, der var i højeste klasse med hensyn til komfort og køreegenskaber og dertil næsten uopslideligt. Blandt de talrige raffinements i konstruktionen kan nævnes: støddæmpere med indstillelig effekt fra instrument- brædtet, helautomatisk centralsmøring, vacuum-servobrer og -kobling, de første med regulator paa instrumentbrædtet til ind- stilling af bremsekraften. Den her beskrevne vogn er fra 1939 og er saaledes een af de sidste af de ialt 5.298 tolvere, der blev fremstillet hos Packard. Den har oprindelig fungeret som direktionsvogn for Nationalbanken og dernæst for et større københavnsk firma. I 1955 blev den i stand som ny og med 60.000 miles paa bagen solgt paa en auktion for 850 kroner. Siden da har den - ført en omtumlet til- værelse og henstaar nu paa Falster uden at blive brugt. At dens historie allerede er ret broget siger sig selv, thi ingen af dens senere ejere har i længere tid kunnet staa ansigt til an- sigt med dens glubende benzin-appetit, der i sig selv ved nor- mal brug af vognen kunne holde en mellemstor tankstation gaaende. Udseendet fremgaar af ovenstaaende tegning; karrosseriet er sort med 4 døre og 6 sidevinduer, original Packard sedan-type. Den store kasse er noget af et skrummel, men det skal ikke nægtes, at den overvældende størrelse, den lange køler og de skydeskaar- agtige vinduer forlener vognen med en egen bister charme, der leder tanken hen paa amerikanske gangsterfilm og internationale smuglerbander. Er det heller et tilfælde, at man i den uforglem- |