Bilhistorisk Tidsskrift  No. 1-2  1959   side  11

 
 

 

 
     Er man kendt med nyere amerikanske vognes slaskede og upræ-
cise styring, bliver man overrasket over at konstatere, at denne
bil paa trods af et lille udvekslingsforhold har en positiv,
eksakt og slørfri styring, der betinger den meget høje rejseha-
stighed, man kan holde i Packard Twelve. Ligeledes er bremserne
overordentlig kraftige, da de er servobetjente (er servomekanis-
men ude af funktion, f.eks. ved standset motor, skal man stemme
godt imod med ryggen for at opnaa en tilsvarende effekt).
     Ved hurtig kørsel rundt om hjørner krænger vognen noget,
men uden nævneværdig influens paa styringen (forhjulene er uaf-
hængigt affjedrede ned skruefjedre og korte og lange tværsving-
arme). Vognen er behagelig at køre i bytrafik, da man dels ikke
behøver at spekulere paa gearskifte, og dels da den store bil
forbløffende nok kan sno sig hid og did og lader sig placere med
den største nøjagtighed. Den megen servo har imidlertid den u-
lempe, at man ikke altid føler fuld kontakt med maskineriet, og
man paa da berolige sig med, at Parkards ingeniører i enhver
henseende har sørget for, at intet galt kan ske selv ved en ret
brutal behandling.
     Tophastigheden andrager ca. 150 km/t (iflg. The Autosar),
og 120-130 km/t er en naturlig rejsehastighed, hvor øret kun
besværes af vindens hvislen, hen over taget (den her beskrevne
vogn er efter krigen blevet forsynet med solskinstag). For den,
der er i stand til at dække benzinforbruget, gives der næppe
nogen finere fuldblodsvogn, og der er ingen tvivl om, at Packard
Twelve er en af de fineste vogne, der nogensinde er bygget, naar
man ser bort fra sentimentale betragtninger over anvendelsen af
celluloid og lakeret blik i stedet for poleret valnøddetræ, ting,
der udfra en teknisk vurdering er ganske irrelevante.

Ovenstaaende illustration viser den anden af de to Packard 12,
der er tilbage i Danmark. Den er af aargang 1937 og blev købt
som limousine af en kendt dansk betonentreprenør, der umiddel-
bart før krigen lod det viste 4-prs. cabriolet (convertible li-
mousine) karrosseri med adskillelse bygge hos Glaeser i Dresden.
Denne vogn er udpræget europæisk i udseende og indretning og
henstaar ubrugt i en villahave nord for København.

Jens Nielsen      

Næste side