Bilhistorisk Tidsskrift  No. 3-4  1959   side  2

 
 

 

 
    Man kan danne sig noget begreb om noteringen paa brugtvogns-
markedet ved at aflægge et besøg paa Københavns Maskinauktioner
en auktionsdag. Man vil efter en iagttagelse af kurserne paa denne
meget sikre "børs" uden videre konkludere i følgende haandregler
for køb af bil paa det aabne bilmarked:
  1. En tung vogn betales ikke saa højt som en let, naar talen
    er om et brugskøretøj, i øvrigt gælder metalværdien.
  2. En sjælden vogn betragtes som ukurant og betales til ophug-
    ning kun efter metalværdien.
  3. En cabriolet, coupe eller anden bil med nedsat brugsværdi
    vurderes lavere end en sedan (ca. 1/3 pris indenfor samme
    mærke).
  4. En vogn værdsættes ikke efter sin ydre tilstand.
  5. En vogn fra før 1928 betales kun med jernprisen, d.v.s.
    ikke over 500 kr.

Nærværende regler gælder for vogne indtil midten af trediverne
- for store vogne indtil krigen - idet et specielt mærkes popu-
laritet (eks.: Ford A, D.K.W.) dog kan betinge en relativt høj
pris.

    Gør disse regler til Deres, naar De køber en veteran- el-
ler vintagebil af en forhandler eller anden 'udenforstaaende'.
De er indlysende ud fra et usentimentalt forretningsmæssigt og
automobiløkonomisk synspunkt, og sentimentaliteten gælder kun,
indtil tegnebogen skal frem, eller vognen skal sælges igen.

    Udadtil bør kursen groft set være saaledes: Hellere give
1200 kroner for en velholdt Ford A end 800 kroner for en raad-
den Bugatti. Og saa er tankerne i øvrigt toldfrie.

jn    

-o0o-  

GENERALFORSAMLINGEN
    afholdtes tirsdag den 21. april i salen, Bredgade 67.
Talrige medlemmer og flere gæster var mødt op; paa gaden saas
bl.a. flyveleder Clausens fine, gennemrestaurerede Peugeot
Quadrilette.
    Aftenens underholdning besørgedes dels af formandens beret-
ning om aarets landvindinger og dels af en engelsk farvefilm om
heste og veteranbiler, der velvilligst var udlaant af D.F.D.S..

Næste side