|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 6 1959 side 3 |
||
|
KØLEREN. Mercedes eller Delage) svor til en klassisk funktionel udformning, andre (saasom Packard og De Dion-Bouton) udstyrede radiatoren med allehaande volutter og gesvejsninger, og visse firmaer gik deres helt egne veje; tænk paa Renault, som i mange aar anbragte køleren bag motoren og endnu efter krigen, da vognene var blevet mere kon- ventionelle, beholdt lidt af det gamle præg. Delaunay-Belleville fremstillede tillige dampkedler og lokomotiver, og der er da ogsaa en tydelig lighed med et rangerlokomotivs forende i Delaunayens kølerfront. Men hvadenten man hyldede det ene eller det andet formideal, var den gamle bilkøler altid en meget smuk ting, som der blev kælet for paa alle fabrikker. De timer, der er blevet ofret paa fremstillingen af kølere, overgaar sikkert langt den tid, der er lagt i nogen anden mekanisk komponent i automobilet. De første radiatorer til vandkøling var egentlig blot en tank med vand, som holdtes kogende af motorvarmen, saaledes at tempe- raturen i hvert fald ikke oversteg 100 grader. Systemet krævede dog, at man maatte medføre anselige vandmængder, da tankens ind- hold jo naturligt forbrugtes under kogningen. Man fandt derfor naturligvis paa forskellige metoder til nedsættelse af vandets temperatur og mængde. Nogle borede rør gennem vandbeholderen og anbragte den saaledes, at luften kunne passere ind gennem huller- ne - ganske som ved lokomotivets røgrørskedel. Andre ledte det varme vand fra motorens kølekappe gennem lange, bugtede rør, som ofte forsynedes med køleribber. Ingen af disse løsninger var dog særlig effektiv, og det var først da den geniale konstruktør Wilhelm Maybach paa den første Mercedes-vogn i 1901 lancerede bikage-køleren, at man begyndte at faa hold paa afkølingsproblemet. Denne konstruktion rummede baade vandbeholdning og køleelement i eet stykke: Det varme vand løb fra en overliggende beholder gennem radiatoren til en underliggen- de beholder og derfra tilbage til motoren. Selve kølelegemet be- stod af en kasse, som gennemboredes - eller rettere dannedes - af et mylder af korte, firkantede kobberrør, som var stablet sammen og sammenloddede i enderne, der dannede kølerens for- og bagside og bibragte den et udseende som en bikage. Luften strømmede gen- nem rørene og kølede vandet, der løb uden om disse. Konstruktion- en er blot en logisk videreførelse af princippet i den ovennævnte gennemborede vandtank. |