Bilhistorisk Tidsskrift  No. 7  1959   side 4

 
 

 

 
RESTAURERING AF R O L L S   R 0 Y C E  1911.

     Den 17. juli fandt en automobilhistorisk begivenhed sted
paa Aalholm Slot. Baron J.O.Raben-Levetzau havde fuldendt re-
staureringen af sin.1911-Rolls Royce.

     Begivenheden blev fejret under festlige former, idet baron
Raben havde installeret det fornemme automobil bag et forhæng i
garageanlægget paa Aalholm Slot.

     Til begivenheden var inviteret en række interesserede, bl.a.
medlemmer af DANSK VETERANBIL KLUBs bestyrelse, ligesom egnens
lokale befolkning, godsets egne folk og ikke mindst de dygtige
haandværkere paa egnen, som havde hjulpet baron Raben, var til
stede i vidt omfang.

     Baron Raben gav en udmærket beskrivelse af restaurerinsar-
bejdet og fortalte om sine glæder og trængsler under dette.

     Naar man som undertegnede har haft lejlighed til at se bi-
len nedsunket til navene, glemt og støvet og nærmest et vrag,
staaende i det tilmurede garageanlæg paa Beldringe, forekommer
det syn, man saa, da forhænget faldt, som et glædeligt chok.

     Restaureringsarbejdet var udført meget omhyggeligt med for-
staaende og nænsom haand , overfor de kulturværdier, som automobi-
let repræsenterer. Der vil senere blive lejlighed til en nøjag-
tig gennemgang af ROLLS ROYCEn, hvorfor det paa nuværende tid-
spunkt vil være tilstrækkeligt at fastslaa, at vi staar overfor
et inspirerende restaureringsarbejde, som kan tjene som et sko-
leeksempel for lignende opgaver. Det er mit indtryk, at baron
Raben har haft megen glæde af restaureringsarbejdet, og der er
grund til at ønske ham tillykke med resultatet, som staar fuldt
paa højde med den standard, der præsteres i udlandet - ja, paa
sin vis maaske bedre end mange udenlandske restaureringsarbejder,
idet man paa heldig maade har undgaaet denne helt urimelige over-
restaurering, som man tit ser.

     Vognen er, som den staar, sjælden original, og vennerne af
de gamle automobiler har grund til at være baron Raben taknemme-
lig for den indsats, der er ydet.

F0RMANDEN    

-o0o-

ROLLS- ROYCE 40/50 HP "Silver Ghost", fremstillet i tiarene 1907
-1926. 6 cylindret, sideventilet motor boring 114 mm, slag 121
mm, slagvolumen 7,4 liter. Akselafstand 11' 11½ (3,64 m), artil-
lerihjul, 2-hjulsbremser paa baghjulene, halvelliptiske bladfjed-
re for og bag (fabrikken indførte i 1912 cantileverfjedre bagtil);
transmission: 3 gear m. kanalføring, læderkonus-kobling.

Næste side