Bilhistorisk Tidsskrift  No. 7  1959   side 9

 
 

 

 
A.K., hvis indsats fortjener den største kompliment.

     Sidste del af turen til Charlottenlund Traverbane maatte na-
turligvis gaa gennem tæt bebyggede omraader, og henimod slutningen
følte man sig som deltager i et spidsrodløb snarere end et auto-
mobilløb, thi langs vejene stod publikum tæt. begunstiget af mags-
vejr. Lo een og anden spotsk ad bilerne, klang i erindringen Goethes
visdomsord: -"Wir sind gewohnt, dass die Menschen verhöhnen, was sie
nicht verstehen". Det var dog beundring snarere end flabet læderjak-
kelystighed, man læste i de fleste blikke; man kan ikke undlade at
tænke sig, at de antikverede automobiler maaske en dag vil overtage
dollargrinenes rolle som repræsentative sociale visitkort. Gid det
ldrig maa ske, som det er gaaet med andre antikviteter.

     Paa Traverbanen afholdtes manøvreprøverne, der omfattede bak-
ning i ottetal og ind i en garage samt slalomkørsel i ankeldybt
pløre. Denne konkurrence vandtes af englænderen Mr. P.C.Tulley,
som med sin højrøde FORD T 1912 flintrede rundt forlæns, baglæns
og til tider sidelæns og gennemførte prøven paa rekordtid i en
aldeles grotesk stil. Heri bistodes han dog af sin vogns særlige
konstruktion, dens lidenhed, lethed, lille styreudveksling og gear-
system. Redaktionens manøvrepris tilfalder vor hollandske kørevært,
hvis suveræne behandling af HISPANO SUIZAen var det mest fabelag-
tige stykke kørekunst, vi til dato har set. Under begejstrede lat-
tersalver manipulerede han den 6 meter lange bus ud og ind mellem
stænger og stolper, som var den en babybil. Det var helt afsindigt
at se denne kolos mose og kure rundt med baghjulene malende omkring
i mudderet; hr. Geesink tærskede den maalbevidst og hurtigt over
banen og kantede ved hjælp af skiftende bagvognsudskridninger de
2,5 tons bil rapt igennem slalomkursens nagleøjer. Det var et syn,
som fortjente at ses af enhver, der kører bil.

     Under disse prøver blev en del af kørerne alvorligt distraheret
af
de løjer, som fandt sted jævnsides med manøvreringen i banens
nærhed, idet der til stadighed lød voldsomme knald af kanonslag og
motorbrøl fra hin del af arenaen. Dette. gennemgaaende uinteres-
sante arrangement, hvis indhold stort set var lagt paa det laveste
ugeblads-niveau, var
i øvrigt kørernes eneste underholdning i tiden
mellem manøvreprøverne og den afsluttende banket i Traverbanens
restaurant.

     Herunder blev vinderlisten offentliggjort, og der blev talt
af bl.a. Mr. George Lanchester, dommer og præsident for V.C.C. of
England, og af cand.jur. J.D.Scheel, som var aftenens toastmaster.
Dommerkomiteen var sammensat af Mr. George Lanchester, England,
dir. E.Pallin, SVEMA, Sverige og DVKs næstformand, civilingeniør
E. Vagn Jensen. Der er grund
til at takke arrangørerne, POLITILEN
og K.D.A.K. for initiativet, som har vist, at der kan afholdes
veteranbilløb i Danmark, som har givet de hidindtil manglende er-
faringer vedrørende saadanne arrangementer og som endelig har bi-
bragt os en lejlighed til at se en række af Europas fineste auto-
mobiler. Vi skal i næste nummer af bladet vende tilbage med en of-
ficiel redegørelse for løbet.

JN    

Næste side