|
Bilhistorisk Tidsskrift No. 7 1959 side 9 |
||
|
A.K., hvis indsats fortjener den største
kompliment. Sidste del af turen til Charlottenlund Traverbane maatte na- turligvis gaa gennem tæt bebyggede omraader, og henimod slutningen følte man sig som deltager i et spidsrodløb snarere end et auto- mobilløb, thi langs vejene stod publikum tæt. begunstiget af mags- vejr. Lo een og anden spotsk ad bilerne, klang i erindringen Goethes visdomsord: -"Wir sind gewohnt, dass die Menschen verhöhnen, was sie nicht verstehen". Det var dog beundring snarere end flabet læderjak- kelystighed, man læste i de fleste blikke; man kan ikke undlade at tænke sig, at de antikverede automobiler maaske en dag vil overtage dollargrinenes rolle som repræsentative sociale visitkort. Gid det ldrig maa ske, som det er gaaet med andre antikviteter. Paa Traverbanen afholdtes manøvreprøverne, der omfattede bak- ning i ottetal og ind i en garage samt slalomkørsel i ankeldybt pløre. Denne konkurrence vandtes af englænderen Mr. P.C.Tulley, som med sin højrøde FORD T 1912 flintrede rundt forlæns, baglæns og til tider sidelæns og gennemførte prøven paa rekordtid i en aldeles grotesk stil. Heri bistodes han dog af sin vogns særlige konstruktion, dens lidenhed, lethed, lille styreudveksling og gear- system. Redaktionens manøvrepris tilfalder vor hollandske kørevært, hvis suveræne behandling af HISPANO SUIZAen var det mest fabelag- tige stykke kørekunst, vi til dato har set. Under begejstrede lat- tersalver manipulerede han den 6 meter lange bus ud og ind mellem stænger og stolper, som var den en babybil. Det var helt afsindigt at se denne kolos mose og kure rundt med baghjulene malende omkring i mudderet; hr. Geesink tærskede den maalbevidst og hurtigt over banen og kantede ved hjælp af skiftende bagvognsudskridninger de 2,5 tons bil rapt igennem slalomkursens nagleøjer. Det var et syn, som fortjente at ses af enhver, der kører bil. Under disse prøver blev en del af kørerne alvorligt distraheret af de løjer, som fandt sted jævnsides med manøvreringen i banens nærhed, idet der til stadighed lød voldsomme knald af kanonslag og motorbrøl fra hin del af arenaen. Dette. gennemgaaende uinteres- sante arrangement, hvis indhold stort set var lagt paa det laveste ugeblads-niveau, var i øvrigt kørernes eneste underholdning i tiden mellem manøvreprøverne og den afsluttende banket i Traverbanens restaurant. Herunder blev vinderlisten offentliggjort, og der blev talt af bl.a. Mr. George Lanchester, dommer og præsident for V.C.C. of England, og af cand.jur. J.D.Scheel, som var aftenens toastmaster. Dommerkomiteen var sammensat af Mr. George Lanchester, England, dir. E.Pallin, SVEMA, Sverige og DVKs næstformand, civilingeniør E. Vagn Jensen. Der er grund til at takke arrangørerne, POLITILEN og K.D.A.K. for initiativet, som har vist, at der kan afholdes veteranbilløb i Danmark, som har givet de hidindtil manglende er- faringer vedrørende saadanne arrangementer og som endelig har bi- bragt os en lejlighed til at se en række af Europas fineste auto- mobiler. Vi skal i næste nummer af bladet vende tilbage med en of- ficiel redegørelse for løbet. JN |