Bilhistorisk Tidsskrift  November 1959   side  6

 
 

 

 

Darrin

     I 1922 ankom to unge Amerikanere til Paris med den Opgave
at aabne et Udsalg for det berømte amerikanske Karosserifirma
LeBaron. Det var Howard A. Darrin og Thomas L. Hibbart, hvoraf
den sidstnævnte selv i 1920 havde været med til at starte
LeBaron. Det varede ikke længe, inden de fandt ud af, at den
franske Hovedstad, der på det tidspunkt var fyldt med rige
Turister fra hele Verden, ville være en Guldmine for initiativ-
rige Karosserifabrikanter.

     Darrin, der foruden at være en glimrende Karosserikon-
struktør ogsaa var en dygtig Forretningsmand, bemærkede, at
der ikke i Paris fandtes et Udsalg for Minerva, der dengang
havde et godt salg i USA af Vogne til en Pris af 13.000 til
15.000 Dollars Stykket, og han og Hibbard rejste til Belgien,
hvor de forelagde Minerva et Forslag om, at de skulle overtage
Minerva-Agenturet for Paris. Minerva kunne ikke indse, at der
slulde være noget videre Forretning heri, idet man hidtil kun
have solgt en eller to Vogne om Aaret i Paris, indtil Darrin
forelagde et Forslag om en Fremgangsmaade, som dengang var
helt ny, men en Fremgangsmaade, som der i Dag sælges tusindvis
af Biler til amerikanske Turister paa.

     Han vilde koncentrere sig om at sælge Biler til amerikan-
ke Turister der opholdt sig i Europa i længere Tid, saaledes

at Bilerne blev leveret i Europa og efter nogen Tids Forløb
taget med tilbage til Amerika, hvor de herefter ikke blev
Tale om at betale nogenTold, da der var Tale om brugte Biler.
minerva forkastede imidlertid først Forslaget, da det sandsyn-
ligvis ville ruinere deres Agent i New York, men efter at Dar-
rin havde lovet, at Prisen ville blive sat saaledes, at ingen
hjemvendende Turist ville komme til at betale mindre end
11.000 Dollars, gik man med til det paa den Betingelse, at det
nystiftede Firma Hibbard & Darrin stillede en Garanti paa
20.000 Dollars.
     Hibbart & Darrin's totale Aktiver androglangt fra de
20.000 Dollars, men de to unge Kompagnoner skyndte sig tilbage
til Paris, hvor de investerede deres sidste Penge i en Stand
paa den kommende salon de l'automobile. Ved at arbejde dag og
Nat lykkedes det dem at lave en Række Tegninger med Forslag
til karosserier paa Minerva Chassiset, og disse Tegninger blev
udstillet under et flot Skilt "Minerva de Paris, Minerva de
France". Skønt de ikke udstillede noget Chassis endsige en
færdig Vogn, lykkedes det Darrin at sælge 20 Karosserier samt
paa hver Ordre faa er Depositum paa 2.000 Dollars, og da Minerva
blev præsenteret for disse Kendsgerninger, blev han saa impone-
ret, at han overgav Pariser-Agenturet til det nystiftede Firma
samr frafaldt Kravet om et Depositum paa 20.000 Dollars.

     Til dette Eksempel paa, hvorledes man trækker sig selv op
ved Haaret, skal tilføjes, at Prisen for de færdige Vogne mon-
teretmed et Hibbard & Darrin Karosseri var fra 8.000 til 9.000
Dollars, men Hibbard & Darrin betalte kun en Pris svarende til
600 Dollars for det komplette Chassis med Motor hos Minerva.
     I Løbet af kort Tid var Hibbard & Darrin i god Fremdrift,
og Darrin kunde koncentrere sig om sin Hovedinteresse, nemlig
at omsætte sine utallige Ideer til Virkeligheden. I 1926 kon-
struerede han to Rolls-Royce 4-Dørs Cabriolet'er, der var revo-

Næste side