Bilhistorisk Tidsskrift  November 1959   side  8

 
 

 

 
maatte levere Vognen tilbage, idet han ikke kunde faa Lov til
at være i Fred i den for kvindelige Beundrede, var Vognen en
saadan Suscces, at Darrin i Løbet af kort Tid fik en lang Række
Ordrer. Han byggede i alt ca. 15 Eksemplarer af dette Karosse-
ri paa sit eget Værksted, men derefter overtog Packard selv
Konstruktionen af Karosserierne. Darrin blev ansat som Leder
af the styling department hos Packard, og al hans Tid gik med
at konstruere de almindelige Karosserier til Packard bl.a.
Packard Clipper.

     Efter Krigen fik han en Kontrakt med Kaiser om at tegne
Karosserierne til de nye Kaiser og Frazer Vogne. Han har imid-
lertid senere fralagt sig Ansvaret for de Modeller af Kaiser
og Frazer, der kom frem i 1946-47, idet han hævder, at hans
Ideer og Tegninger blev fuldkommen maltrakterede af Firmaets
egne Konstruktører. I 1951 kom Kaiser med et nyt Karosseri,
hvor Darrin havde faaet Lov til at gennemføre sine Ideer, og
selv om man som helhed langt fra er Beundrer af amerikansk
"Karosserikunst" fra 40'erne og 50'erne, maa man indrømme, at
1951 Kaiser er et af de bedre Eksemplarer.

     Darrin sluttede sit Arbejdefor Kaiser med at tegne en
mærkelig udseende Sportsvogn med Plastikkarosseri, der imid-
lertid aldrig naaede at komme i rigtig Produktion af Kaiser,
idet denne efter Købet af Willys ophørte med Produktionen
af Personvogne og koncentrerede sig om Jeep'en.

     Efter Konstruktionen af denne Plastiksportsvogn er der ikke i Motorpressen fremkommet noget om nye Darrin Konstruk-
tioner, men Darrin vil altid være sikker paa at blive husket
blandt dem, der interesserer sig for Bilernes Formgivning i
20'erne og 30'erne, de Aar hvor Konstruktionen af Special-
karosserier for et Publikum, der baade havde den fornødne
Smag og de fornødne Penge, stod paa sit Højdepunkt.

     Skønt Darrins europæiske Karriere sluttede for lige ved
23 Aar siden, kører der dog stadig nogle Vogne, der bærer et
Skilt med enten "Hibbard & Darrin" eller "Fernandez & Darrin".
Herhjemme kan vi jo glæde os over Arkitekt P. Tybjergs smukke
Rolls-Royce 20/25 HP Faux Cabriolet med Karosseri fra Fernan-
dez & Darrin.

Tekst til Fotografier paa næstsidste Dide:

Nr. 1 tv. Rolls-Royce Phantom I fra 1929 med Karosseri fra
          Hibbard & Darrin.
Nr. 1 th. 1930 Duesenberg J med Karosseri fra Hibbard & Darrin.
Nr. 2 tv. Ca. 1938 Rolls-Royce Phantom II med Karosseri fra
          Darrin, Hollywood. Oprindelig bygget for Grevinde
          di frasso.
Nr. 2 th. 1935 Hispano-Suiza J12 med Karosseri fra F.&D. Blev
          bygget til Madame Rothschild fra det berømte Bankier-
          dynasti.
Nr. 3 tv. 1932 Duesenberg J med Karosseri af F.&D. Tilhørte
          oprindelig Greta Garbo. Fotografiet viser Vognen med
          et noget modificeret Bagparti. Vognen er senere ført
          tilbage til sin oprindelige Stand.
Nr. 3 th. 1935 Rolls-Royce Phantom II med Karosseri fra F.&D.
Nr. 4 tv. 1940 Packard med Karosseri fra Darrin, Hollywood.
Nr. 4 th. Hispano-Suiza H6 med Karosseri fra F.&D.

Næste side