Bilhistorisk Tidsskrift  November 1959   side  20

 
 

 

 
    Alle Dansk Veteranbil Klubs Medlemmer kan deltage i Bla-
dets Quiz. Bladets faste Bidragydere naturligvis undtaget.
Selv Klubbens Bestyrelsesmedlemmer kan deltage. Disse fortjener
jo en særlig Opmundring efter at være unddraget fra at kunne
deltage i den af dem selv arrangerede Konkurrence ve Aarsskiftet.
Eller rettere sagt, de fortjener en Opstrammer efter at have
unddraget sig fra at deltage. Det skal i denne Sammenhæng be-
mærkes, at Klubbens menige Medlemmer - lad os kalde dem Junior-
medlemmerne - godt kunde lide at faa opklaret, om Klubbens
Bestyrelsesmedlemmer - lad os kalde dem Seniormedlemmerne -
skønt de kun er 5 Aar gamle, - kender noget til Biler af ældre
Dato. Ved Konkurrencen paa Fødselsdagsaftenen brillerede bl.a.
et af de yngre d.v.s. 4-5 aarige Juniormedlemmer. Lise Tønnes
Petersen, 12 Aar. Hun ville jo nok være interesseret i at komme
til at konkurrere med Seniormedlemmerne.

Hvad hedder Bilen paa Bagsiden, og hvornaar
er den konstrueret?

     Dens Motor har Cylindre med 46 mm Boring og en 55 mm Slag-
længde. Cylindrenes Antal og samlede Slagvolumen maa man selv
skønne over. Man kan dog faa et Fingerpeg herom ven den Oplys-
ning, at Motoren var konstrueret for Rotationshastigheder paa
op til 8.000 Omdrejninger pr. Minut, og at Vognens Hastighed
allerede ved 6.000 Motoromdrejninger pr. Minut var ca. 160 km/T.
Der ligger ogsaa en Oplysning angaaende Nationaliteten deri, at
Motordimensionerne er angivet i mm. Vi beklager, at vi har maat-
tet fjerne Kølermærket, men vi kan ikke skjule, at det var rundt,
og at det var paa Størrelse med  D.V.K.'s Mærkeplade. Vi beklager
yderligere at maatte erkende, at Mærket, Bilen ikke længere
fremstilles. Trist, for den repræsenterer en af de mest berømte
Klassikere, ja Veteraner i Ordets virkelige Betydning.
     Mere kan vi ikke oplyse paa dette Tidspunkt.

MØDEBERETNINGERNE.
     Paa et tidspunkt bestræbte Bladets Bidragydere sig for at
faa nærværende Nummer af Bladet færdigt til Klubbens Aarsmøde
den 2. November. Det lykkedes beklageligvis ikke. Herefter kunde
Læserne, og særlig Provinslæserne, med Rette forlange, at Heftet
kom til at indeholde en Omtale af Mødet, bl.a. Konkurrencen.
En Redegørelse blev udarbejdet efter Mødet. Siden afholdtes der
et nyt Møde, hvor Mr. Stanley Sears viste Lysbilleder af sine
mange Biler og fortalte om dem. Heraf maa der ogsaa gives et
Referat.
     Bladet er imidlertid blevet forsinket paa Grund af selve
Mangfoldiggørelsesprocessen og frem for alt komplikationerne
ved Indførelsen af Halvtonebilleder. I øvrigt er Bladet svulmet
stærkt op.
     Vi har derfor set os tvunget til at udskyde alt, hvad der
paa nogen Maade kan vente til næste Hefte.
     Til Gengæld lover vi, at dette Hefte, Decemberheftet,
skal være fremme overalt uden tilsvarende Forsinkelser.

A.        

Ansvarshavende Redaktør af BILHISTORISK TIDSSKRIFT:
               cand. mag C.E. Andersen
               Rømersgade 7 IIII, København K.

Næste side