|
Bilhistorisk Tidsskrift December 1959 side 7 |
||
|
man kunde gøre noget mere
for blot at forhindre disse Vogne i at gaa til, uanset i hvilken Stand. de maatte forefindes. Fremtidige Medlemmer vil paaskønne en, saadan foreløbig Redningsaktion, og de vil sikkert finde ud af at istandsætte dem. PS: Næste Morgen, da jeg skulde rejse hjem med Kl. 6 Færgen, dukkede Problemet Morgenmad op igen. Denne Gang var jeg heldigere. Ud for min Nabo's Dør paa Gangen stod noget Kaffe fra Aftenen før, som jeg drak af mit Tandbørsteglas. Jeg forlod Hotellet med lidt af den samme Følelse som Du Cros og Jarrott maa have haft, da de under Paris-Wien Løbet i 1902 sneg sig ud af deres Hotel med Be- nene fra Mahogni Servanten for at reparere Chassisrammen paa deres Panhard. Thorkil Ry Andersen. Arkitekt Paul Tybjerg udtaler følgende: Det er sikkert klubbens medlemmer bekendt, at jeg ikke er tilhænger af løb med gamle biler. Naar jeg alligevel ved det i sommer gennem- førte "Scandinatian Veteran Rally" medvirkede ved løbets afvikling, saa var det udfra ønsket om paa nærmere hold at faa et indtryk af løbet og for at faa lejlighed til at se de deltagende biler. Naar man nu beder mig udtrykke min mening om dette løb, dels ud fra mit eget synspunkt og dels som kontrollør ved løbet, saa gør jeg det meget gerne, idet jeg herved faar lejlighed til at udvikle mit synspunkt paa denne form for løb med gamle biler. Om selve løbets organisation maa jeg udtale den allerstørste aner- kendelse, idet tilrettelæggelsen var særdeles god ud fra de givne forudsætninger. Løbets rute.var udmærket valgt, - og planlægningen med kontrolsteder og kørebøger med sted-, tids- og afstandsangi- velser var den bedst mulige. Hvilket ogsaa gav sig udtryk i, at alle deltagerne genemførte løbet med stor præcision trods det daar- lige vejr under løbets sidste del. Kritik maa dog rejses imod den lange ventetid dels i Esrum og dels i Charlottenlund og imod den sene ankomst til travbanen. Men dette skyldes jo ikke den egent- lige tilrettelæggelse af løbet, men hensynet til Politikens arran- gement af de løbet uvedkommende forlystelser. Hvervet som kontrollør var meget let, idet jeg paa bestemte poster skulle paase, at deltagerne respekterede de almindelige færdsels- regler. Da deltagerne nærmest kørte eksemplarisk, blev der ikke brug for markeringer af straffepoints eller diskvalifikationer. Min tid gik med at betragte de gambe biler og med at sukke over, at jeg ik- ke kunne komme til at se nærmere paa dem og til at sludre bil med ejerne. Men jeg havde god tid til at reflektere over, hvorfor mon indehavere af fine gamle biler deltager i et let orienteringsløb, som ligesaa godt kunne være gennemført paa cykel,.knallert eller med et hvilket som helst andet køretøj. Det sportslige moment er jo lille, naar hele løbet bestaar af en køretur paa godt 100 km afbrudt af en frokostpause og.efterfulgt af en gymkhana paa en trav-, |