Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  9

 
 

 

 
     Repræsentanten for den økonomisk ansvarshavende, POLITIKEN,
Journalist Sven Stigø, sad i Ombryderiet, da Redaktionen havde
ham i Telefonen første Gang. Han brød sig ganske vist om at skri-
ve, men havde saa mange andre Bryderier, at han ikke vilde love
at naa frem med sit Indlæg af Frygt for maske at skulle bryde
sit givne Ord. Han har ikke senere brudt Tavsheden.


     Løbslederen, Ingeniør Axel Japp, De Danske Sukkerfabriker,
var sød, da Redaktionen var i telefonisk Forbindelse med ham før-
ste Gang. Han vilde, skønt han havde meget travlt,sende et Ind-
læg om Rallyet. Dette er imidlertid ikke indløbet, og da Ingeni-
øren i denne Tid bevæger sig i et Tempo hinsides Lydmuren, idet
han, naar den kvindelige Sekretær uden at slippe Telefonens Ta-
letangent siger: "Det er til Dem, Japp", efter et Par Sekunders
Stilhed er ude i Byen, maa man renoncere paa hans sikkert ellers
positive Stillingtagen samt ræsonnere som saa, at han hellere vil
stille sig afventende end eventuelt komme til at jappe noget af.

G.C.         

-----oo0oo-----

     Mekaniker, Faglærer og ved Løbet Medlem af det tekniske Ud-
valg samt Kontrollant P. E. Mammen har ytret.sig som følger:

     Efter min Mening er den fornøjeligste Del af et Rally, som
det, der afholdtes i Sommer, den tekniske Bedømmelse, fordi man
her har en enestaaende Chance for paa nærmeste Hold at bese de
deltagende Vogne og fornemme de meget forskelligartede Konstruk-
tioner, som netop Veteranbilerne frembyder.

     Et lille Hjertesuk: Paa Grund af, 'det forcerede Tempo fik
Bedømmelsen Karakter af at være noget pro forma.


     Det primære i den tekniske Bedømmelse maa jo være Vognens
Sikkerhedsaggregater - i første Række Bremser og Styretøj; her
saa vi os nødsaget til i fem Tilfælde at paabyde Korrektioner in-
den Deltagelse og desuden paapege og fremhæve over for Deltager-
ne, at de maatte og skulde gøre deres yderste for at have Brem-
serne saa effektive som overhovedet muligt. At dette var paakræ-
vet, saa vi især under Karavanekørselen gennem København.


     I to Tilfælde forefandtes grove Fejl ved Styretøjer, f. Eks.
havde en Vogn løstsiddende Styrehus;,en anden forefandtes at have
venstre Forhjuls Svingarm stødende mod Forakslen, hvad nemt efter
et Sving kunde have forhindret en Opretning af Køretøjet.

     En urimelig Kalamitet var de mange utætte Kølere, som til
Dels først kunde konstateres umiddelbart før Løbets Begyndelse.


     I det store og hele maatte derfor en meget mild Bedømmelse
anlægges, idet der i modsat Fald havde været Basis for at udeluk-
ke et temmelig stort Antal Køretøjer fra Deltagelse.

     Bortset fra de her omtalte Forhold var der mange gennemført

Næste side