Bilhistorisk Tidsskrift  December 1959   side  16

 
 

 

 
     Skaaneturen begyndte uhyggeligt tidligt for dem, der skulle
starte først. De allerførste, der skulle begynde med at tune de-
res meget, gamle køretøjer op og transportere dem uden for byen
til startstedet, flyvepladsen, naaede vel at se morgenrøden ved
afgangen fra hotellerne. Tilende havde næppe sans for det, for
de havde meget travlt, og der var vistnok ingen af dem, der star-
tede i første time, som fik morgenmad paa hotellerne, skønt ho-
telprisen for overnatningen androg mindst 25-30 danske kroner
pro persona.

     Man skal jo være vaagen, ja veloplagt under turen, og man
skulle jo helst ogsaa have lidt fornøjelse af den, særlig naar
den gaar gennem skønne omgivelser og i sol, som  varierer fra
mange verdenshjørner i dagens løb.

     Dersom man bagefter skal til dinér i de sene aftentimer, -
i Malmø endnu senere til mange drinks og til bal lige til næste
morgenrøde, saa finder man det tilstrækkeligt at se solen opsti-
ge en enkelt geng over Romele-aasen, eller hvor det nu var.


     Man bør af hensyn til de ældste veteraner eller rettere sagt
deres kørere begynde noget senere den første mergen.

     Lad os starte kl. 10-11, holde frokost. kl. 13-15, køre igen
i perioden kl. 15-18, og saa faa mad til appetit'en allerede
kl. 18 1/2 eller senest kl. 19.

     Hastighedskravene til køretøjerne kan godt skærpes bety-
deligt for de gamle køretøjers vedkommende. Om de ogsaa kan det
for de nye, har jeg ingen mening om. Men sikkert er det, at de
gamle køretøjer let kan holde væsentlig mere end de 27 km i ti-
men i gennemsnit, som de skulle holde saavel i Sjælland som i
Skaane.

     Den vogn, forfatteren kørte i - det var Ry Andersen's Germain
fra 1908 - kunne akkurat lige saa godt have klaret de 37 km i
timen, som krævedes af den næste aldersklasse, og konkurrenterne
kunne vist ogsaa let have klaret denne gennemsnitshastighed.


     En ganske anden sag er, at observatørerne i disse gamle
biler kan have meget svært ved at følge med i det hurtige tempo,
for ikke at tale om et endnu hurtigere tempo.

     Naar man befinder sig i en saadan bil, maa man stadig holde
sig fast, med den ene haand, f. eks. holdende den bag forsædets
ryglæn. Desuden maa man holde Øje med vejens sving og med andre
trafikanter, saa man ogsaa kan faa den anden haand bag over sæ-
det, hver gang bilen skal dreje eller bremse noget.

     Man kunne teoretisk set binde sig fast. Det er meget fri-
stende, for saa føler man sig saa tryg, at man ogsaa kan se paa
kort, ja saa galt faa hænderne frie til andre formaal. Men man
skal jo ofte ud og ind; man skal vise af med hænderne og tilken-
degive bremsning med hænderne, noget man ikke kan forlange, at

Næste side