Bilhistorisk Tidsskrift  Januar-Februar 1960   side  14

 
 

 

 
strumenterne er alle af tromletypen, hvilket skulle give hurtig og let
aflæsning. I praksis viser det sig imidlertid, at afmærkningen er for
lille, og gruppen til højre bestaaende af benzinmaaler, amperemeter og
oliestandsmaaler kan overhovedet ikke aflæses, undtagen naar der er en passager med.

     Kort sagt. Cord'en er en nyhed. Den har maaske interessante og nyt-
tige fordele, men den maa stadig vente paa det købende publikums dom.

     Data: Pris (1930) 3295 dollars. Hjulafstand 137,6 in. Motor 8-cy-
lindret sideventilet rækkemotor, boring og slaglængde 3,25 x 4,5o in.,
kubikindhold 4895 ccm., kompressionsforhold 5,25, hestekræfter 125. Top-
fart 126 km/t. Accelleration 0-48 km/t.: 7,3 sek., 0-64 len/t: 11,2 sek.,
0-80 km/t: 16 sek., 0-96 km/t: 23,9 sek., 0-112 km/t: 36,1 sek., Benzin-
forbrug 2,8 til 4 km per liter.

HJB    

     ROSINEN
     Gættebilen i sidste hefte var en Ruxton.
     Denne bil kan vist ogsaa kaldes en ønskebil. Mange ville gerne eje

en saadan. Men den var meget dyr; den kostede nogenlunde det samme som
en Cadillac eller en Packard. Ingen Ruxton naaede til Danmark, saavidt
forfatteren bekendt; og kun ganske faa amerikanere købte Ruxfon. Prisen,
konkurrencen og den økonomiske krise samvirkede til meget hurtigt at sæt-
te punktum for et i og for sig gammelt firma, som efter at havde faaet
nyt blod vovede noget mere radikalt, d.v.s. lancerede et nyt mærke, som
var meget særpræget og paa mange maader forud for sin tid, og som oprin-
delig syntes at gaa en straalende fremtid i møde.
     Moderfirmaet var Moon. Klubbens ældre medlemmer erindrer endnu de
flotte, robuste, ved deres kantede køler karakteristiske Moon-vogne paa
Københavns gader. Det nydannede firma kom til at hedde: The New Era Mo-
tors. Det lancerede Ruxton i midten af 1929, men den kaldtes vistst alle-
rede ved starten en 1930-model.
     Den var forhjulsdrevet, var meget lav, havde ingen trinbrædter og
var ejendommelig i stil, bl. a. ved sine lygter. Motoren var en Conti-
nental med 8. cyl. paa linie.
     Gardners forhjulsdrevne model, der fremkom aaret efter, var i fami-
lie med Ruxton, var faktisk dens efterfølger. Den havde Lycoming motor
ligesom Cord.
     Omtrent samtidig med fremkomsten af Ruxton præsenterede Auburn-fa-
brikken Cord. Medens Ruxton kostede ca. 4.000, kostede Cord kun ca.
3.000$. Den blev produceret gennem et par aar til trods for den økono-
miske krise. Et par eksemplarer findes endnu i Danmark.
     Følgende medlemmer af D.V.K. har indsendt besvarelser, der er helt
rigtige baade for Itala og Ruxton: P.Hass, B.Mackeprang, A.Høyer (N.B.:
Ikke, som tidligere angivet, Have. Beklager dybt fejlen). Rigtige besva-
relser paa en enkelt af vognene medtages i regnskabet; saa alle har sta-
dig chancer for at vinde.
     Dette nummers ønskebil, undskyld quiz-bil, er den, der er vist
øverst paa, sidste side.
     Den har 6-cylindre med 4"boring og 5"slaglængde. Akselafstanden er
ikke mindre end 150" for luksusmodellen og 140-141" for standardmodellen
     Hvad hed vognen? Og hvornaar fremkom den viste model ?
     Hvis man ikke kan klare disse spørgsmaal, godtages i stedet svar
paa tilsvarende spørgsmaal om den bil, der er vist nederst paa sidste
side.
     Den er samtidig med den første. Den har 6 cylindre 'med 3 l/2" bo-
ring og 5" slaglængde eller 12 cylindre med 2 3/4" boring og 5" slag-
længde.
     Ligeledes et meget gammelt og meget renommeret mærke, - et ønske-
køretøj for den, der løber af med quizpræmien.              C.E.A.

Næste side