Bilhistorisk Tidsskrift  Marts 1960   side  3

 
 

 

 
OM NYE OG GAMLE VETERANBILER.

     Fornylig blev der i NORSK VETERANBILKLUBB rejst Forslag om
en Begrænsning af klassifikvtionsberettigede Biler til Vogne, der
er fremstillet før 1925, saaledes at Køretøjer af senere Dato ik-
ke længere skulle henhøre under Klubbens Arbejdsfelt. Man kunde i
den Anledning fristes til at overveje det rimelige i overhovedet at
fastholde nogen Aldersgrænse for Medlemsvogne - især paa Baggrund
af, at man i Dansk Veteranbil Klub netop har understreget, at in-
gen Bil af teknisk eller historisk Interesse skal kunne udelukkes
som egnet, hvilket indebærer, at man overlader det til den enkelte
at afgøre, om hans Bil er et Medlemsskab værdigt eller ej, uanset
dens Alder.

     I England har man en Veteranbilklub, der kun tæller Vogne fra
Tiden indtil 1917, men derudover findes der en "Vintage Car Club",
der dækker Perioden 1917-1930 incl., og kan man ikke klemme sig
ind under disse Aarstal, eksisterer der et Utal af "One Make Clubs",
der dyrker bestemte Fabrikater (kendt er f. Eks. "M. G. Car Club"
og "Bugatti 0wners Club"). Og skulde man i Øvrigt vore i Besiddel-
se af en Bil, hvorom der endnu ikke er opstaaet nogen Kult, starter
man straks en ny Forening for dette Mærke. Saaledes har man gjort
alt for at forhindre,at nogen Mand bliver ked af sin Vogn og even-
tuelt lader den gaa til Grunde, fordi den ikke dyrkes i nogen Klub.

     Danmark er et lidet, fattigt Land med mange Restriktioner. Her
er ingen Forudsætninger for Eksistensen af saa mange Foreninger af
denne Art - og da slet ikke to Klubber, der skulde beskæftige sig
mod gamle Biler fra før og efter 1917 henholdsvis. Der er et Par
Foreninger for enkelte, populære Mærker samt nogle mindre, meget
eksklusive Societeter - saasom den danske Riley-Klub, der har to
Medlemmer, (2). Vi har med andre Ord s1et, ikke Raad til at udelukke
nogle Aargange fra Interesse, thi selvom Automobilerne i Tiden ind-
til 1930 stort set havde bedre Køreegenskaber og var bedre bygget
end Tredivernes Vogne, findes der dog en Række Biler fra denne og
senere Tider, der afgjort bør bevares. Skulde for Eksempel en
HISPANO SUIZA V-12, en ROLLS ROYCE Phantom III eller en AUTO UNI0N
Racer fra 1937 kun være Ophugning værdige - eller i hvert Fald være
mindre "interessante", fordi de er født efter 193O ?

     Vi skylder vore Efterkommere at bevare saa mange teknisk-hi-
storisk interessante Biler som muligt. Og det drejer sig her ikke
blot om, hvilke Mærker og Argange der er Tale om, men især Maa-
den, de bliver vedligeholdt og dyrket paa, Ejernes Kærlighed og
Omsorg for Vognene, hvadenten det er Blower Bentleys eller Ford
Eifel.

   Dersom et Medlem finder, at en Willys 77 fra 1934 bør beva-
res paa Grund af sin udødelige Hæslighed, eller om han restaure-
rer og elsker en Opel 1939 for dens slette Køreegenskabers Skyld,
da bør hans Indsats bifaldes, fordi ogsaa saadanne Biler, hvor
nedrige deres egenskaber end maatte være, repræsenterer værdi-
fulde historiske Minder, hvis Bevarelse er lige saa magtpaalig-
gende som ældre Køretøjers.

Næste side