Bilhistorisk Tidsskrift  Marts 1960   side  7

 
 

 

 
    Motoren blev blandt andet anvendt i en af de kendteste franske
jagermaskiner S.P.A.D. (Sociéte pour aviation et ses Dérivés), som
i sin sidste type S.P.A.D. XIII blev fløjet af den berømteste franske
jagerflyver under krigen, Georges Guynemer.

     I 1915 var det blevet moderne blandt de franske
jagereskadril-
ler ved fronten at benytte et bomærke for hver eskadrille, og en af
eskadrillerne, nr. 3, der blev
kommanderet af en kaptajn Brocard, be-
nyttede en sort stribe paa planerne. Guynemer var paa daværende tids-
punkt lige kommet til eskadrillen som ung sergent, men havde allerede
gjort sig bemærket ved et par sejre, der syntes at udpege ham som
fremtidig "flyveres".

     I midten af 1915 modtog eskadrillen en række nye folk til jord-
tjeneste, og da deres arbejde bl. a. bestod i at camouflere hangarer-
ne og de øvrige  bygninger, var der mange kunstnere, malere og deko-
ratører mellem dem. En af dem, der var grebet af patriotisme, anmode-
de kaptajn Brocard om tilladelse til at matte male en stork paa
Guynemers maskine, som var hans særlige helt. Tilladelsen blev givet,
og i løbet af kort tid fik alle de andre flyvere ogsaa malet en stork
paa deres maskine. Storken skulle minde dem om det tabte Elsass-
Lothringen og samtidig ved sin form med den fremstrakte hals være et
symbol paa den sejr, de alle sturæbte hen imod.

     Guynemer forsvandt i 1917, men hans nære ven M. Massuger, der
havde været knyttet til fabriken siden dens start, fik den ide til
minde om ham at anvende storken som kølermærke paa Hispano-Suiza's
første model efter krigen. Hans forslag blev accepteret, og paa denne
maade fik Hispano-Suiza en af de eleganteste kølerfigurer, der nogen-
sinde har siddet paa en vogn, og samtidig en kølerfigur, der blev en
af de mest berømte. Til minde om Guynemer blev endvidere den gade i
den parisiske forstad Bois-Colombes, hvor Hispano-Suiza fabriken var
beliggende, omdøbt til rue de Capitaine Guynemer.

     Under krigen var bilproduktionen naturligvis stoppet i den fran-
ske fabrik, men i 1915 kom Barcelona-fabriken med en ny model, der
var forsynet med en 4-cylindret 85 x 130 mm motor med een overliggen-
de knastaksel. Denne model var i produktion til 1924-25. To af foto-
grafierne til nærværende artikel viser en Barcelona-model fra 1920,
der har mange træk fælles med Alfonso-modellen. Affjedringen skete
ved hjælp af halvelliptiske fjedre for og bag, som paa de første Al-
fonso—modeller. Kraftoverføringen skete stadig gennem en konuskobling,
og der var fire fremadgaaende gear i gearkassen. Der var mekaniske
bremser paa baghjulene samt paa kardanakslen, og bremsen paa kardan-
akslen var servo-forstærket.

     Ventilatoren paa motoren var -t kunststykke i sig selv. De fire
blade samt navet var drejet ud af et stykke metal, hvorpaa det he1e

var forniklet. Paa nogle af de nyeste bilmodeller, saasom Peugeot 403
og Mercury, er ventilatoren i forbindelse med en termostatanordning,
der kobler ventilatoren fra, naar vand-temperaturen naar en vis grænse.
Dette klarede man paa denne Hispano-Suiza, model ved at trykke paa
en knap paa navet af ventilatoren.

     I slutningen af krigen eksperimenterede Birkigt med en V-12
flyvemaskinemotor, men krigens ophør satte en stopper for disse pla-

Næste side