Bilhistorisk Tidsskrift  Marts 1960   side  10

 
 

 

 
tricitet" er Chevrolettens luftkølede hæk-boxerimotor, der næppe kan be-
grundes med produktionsmæssige fordele, næppe heller med pladsbesparel-
ser eller forbedrede køreegenskaber. Med en vægtfordeling paa 38/62
vil den sikkert opføre sig mere a la Folkevogn end som det hidtidige
ideal: Cadillac.

     Den engelske bilindustri synes mere eller mindre at have mistet
sin egen inspiration, selvom produkterne lader til at være af en meget
harmonisk standard hele vejen igennem.

     Karosseritegningerne maa hentes fra Italien og motorerne præges
mere og, mere af amerikansk praksis, sidst Rolls-Royce V-8, der er en
amerikaner i luxusudgave og en mere moderat topydelse, efter en-
gelsk- antagelse ca. 200 bhk. Spørgsmaalet bliver da, hvor amerikanerne
gør af den sidste trediedel af hestekræfterne, hvis de da, overhovedet
eksesterer, for en Bentley og en Cadillac præsterer omtrent det samme.

     En virkelig særpræget og vellykket frembringelse er den lille
Austin-Morris 850, der er et helt selvstændigt britisk, arbejde og til-
med brud paa britisk tradition, derved at den er konstrueret udfra den
lille bils forudsætninger og ikke som tidligere som en family saloon
i 1:2.

     Det er glædeligt at notere, at saa mange engelske mærker er vendt
tilbage til gulvgearstangen efter ubehagelige erfaringer med ratgearet.
Især de venstrestyrede eksportmodeller var ringe, fordi gearudtaget
fra gearkassens højre side maatte føres over et ekstra sæt forbindel-
sesled til venstre. Den tidligere
  stærkt paaberaabte midterplads foran
er nu bortfaldet, og det delte forsaade med buet ryg vinder igen terræn.
     Et 1et chokerende syn paa Austins stand var dieseltaxaen, der sær-
lig ved højden skilte sig ud fra mængden. Den har næppe været ønske-
vogn for ret mange af udstillingens besøgende, og dog har man her en
vogn, der ganske enkelt er formet udfra de krav, der kan stilles til
behagelig, effektiv og økonomisk persontransport.

     Pontonkarosseriet hersker stadigevæk næsten uantastet med Citroen
DS 19 og de runde "førkrigsmodeller" VW, BMW, Auto Union, Jaguar, Volvo
og SAAB som undtagelser. Dog har pontonkasrosseriet faaet en fin stram-
met form siden fremkomsten af A1fa 2000 med BMC og FIAT som efterfølge-

re.

     Den magre elegance med skarpe kanter, tynde sprosser og glatte pla-
ner minder i mange træk om tyvernes europæiske biler, der ogsaa, havde,
stærkt understregede vandrette linier, et helt skiveagtigt tag og stort
vinduesareal. Det moderne pontonkarosseri er en tiltalende karosseri-
type, hvor de mange modstridende krav kan løses i rimelig fordragelig-
hed, men det kan forekomme en smule senilt, at karosseristilen nu i
10 aar har været variationer over samme tema. Der er stadig en stor in-
teresse for karosseriets form, men ikke for dets funktioner. Skydedøre,
kalescher, udskiftelige karosseridele, aerodynamik m.m. var ting, som
med større og mindre held var genstand for eksperimenteren i trediverne,
er nu afløst af detailpusleri med panoramaruder og kofangere, hvor man
begejstres over gummipuden, saa kofangeren virkelig paa et enkelt sted
kan optage stød, uden at kofangeren tager skade. Fjederstaalkofangeren,
der tidligere var ganske almindelig, er forlængst gaaet over i histo-
rien.
Ligeledes er det glemt, at der faktisk ikke lagde sig sne og

Næste side