Bilhistorisk Tidsskrift  Sommer 1960   side  5

 
 

 

 
lers opstrømskarburatorer kan dette være vanskeligt, og en del af
vædsken vil i hvert fald gaa tabt ved denne metode. Paa de biler fra
før krigen, og dette gælder de fleste, hvorpaa vacuumvidskere findes,
kan man imidlertid blot afmontere røret (slangen) paa det sted, hvor
dette (denne) er anbragt paa vacuumapparatet over vindspejlet og la-
de røret eller slangen suge det ønskede kvantum ind i motoren. Paa
denne maade, hvor man samtidig med foden paa speederen kan variere
motorens omdrejningstal, gear intet til spilde.

     Man vil maaske indvende, at saadanne olieprodukter vil have ska-
delig indflydelse paa en gummislange. Hertil skal anføres, at slange-
forbindelser af danne art alligevel bør fornys hvert tredie-fjerde
aar, hvadenten de er af gummi eller af plastic, hvilket sidstnævnte
materiale ganske vist ikke pasvirkes af olie, idet de bliver sprøde
og tørres ud, især hvor de er ført igennem motorrummet. Grunden til,
at vacuumslangen bør fornys saa relativt ofte, er først og fremmest,
at en porøs slange vil kunne bevirke, at motoren indtager falsk luft
paa samme maade, som det er tilfældet, hvis karburatoren sidder løst
paa indsugningsmanifolden, hvilket foraarsager en ophedning af ud-
stødningsventilerne med fare for skade paa disse paa grund af den
for magre gasblanding. Vil vacuumvidskeren ikke, fungere, maa forbin-
delserne med det foran anførte in mente efterses.


     En særdeles "handy" lille brandslukker er paa markedet. Den
koster ca. 25 kroner og kan kun bruges een gang, hvorefter den er
kassabel. En lille holder, der hurtigt kan monteres f. eks. indven-
digt paa vognsiden oppe bag instrumentbrædtet eller indvendigt paa
forpanelet, følger med ved leveringen. Brandslukkeren er fortrinlig
i ydelse og tillige holdbar i aarevis - saalænge flasken holder en
bestemt vægt, som er angivet udenpaa, er den i orden.


     Til slut skal fortælles - om fremgangsmaaden er juridisk kor-
rekt, vides ikke; hvis man ikke synes det, kan det følgende opfattes
som en historie - hvordan undertegnede i det store og hele med held
holder indkørslerne til sine lejede garager fri for foran disse (uret-
mæssigt) parkerede vogne, som tidligere besværlig- tit umuliggjorde
indkørsel i garagerne. For villaejere med indkørsel, der vender ud
til smal vej, for lejere af garager, især beliggende i boligkomplek-
ser, ja for enhver, som skal have, sin vogn ind et sted, ud for hvil-
ket ubetænksomme mennesker smider deres helsvejsede bille med panora-
marude, vil dette være forstaaeligt og eventuelt vække eftertanke;
det er i forvejen undersøgt:

     Man skaffer sig nogle brede klæbestrimler af kraftigt papir

f. eks. Crown kval. C 70 størrelse 75 mm i længder paa ca. 60 em og
skriver med fede bogstaver eksempelvis PARKER VENLIGST IKKE UD FOR
GARAGEN, TAK. paa disse. Med lidt vand paa limsiden binder en saadan
klæbestrimmel forbavsende godt paa en panoramarude!

GC    

-------

Næste side