|
Bilhistorisk Tidsskrift Efterår 1960 side 2 |
||
|
Det er da et
spørgsmål, om disse tredvernes biler Opel, Ford Eifel og Willys Overland var nævnt som eksempler bør bevares nu, fordi de engang vil blive sjældne og interessante, eller man blot skal lade dem forgå i glemselen, fordi de ikke var så "fine". Automobilet, som genstand for historisk forskning, kan anskues fra mange synsvinkler, en teknisk, en æstetisk, en industriel, en trafikal, en kommerciel o.s.v. Anlægges en sådan samlet betragtning, er der næppe nogen bilkategori, der ikke på en eller anden måde kan påkalde interesse og gøres bevaring værdig som eksempel på et eller andet karakteristisk, derimod kan det aldrig være rigtigt, at det er en bils alder eller sjældenhed, endsige ejerens personlige forhold til den, der gør den interessant, såvel som et trommesalsmaleri ikke bliver kunst af at blive gemt nok så længe eller fordi dets ejer selv finder det smukt. Kvalitetskriteriet må også for en bil være den betydning, den havde i sin egen tid, og her er det jo ikke cylinderantallet og prisen, der er afgørende. Adskillige af de udprægede standardbiler har været både smukke og konstruktivt egenartede, dette gælder f. eks. Citroën lige fra "Kløverbladet" og til sidste model, det gælder DKW og de fleste af FIATS modeller, og det gælder Ford, som lavede den første billige ottecylindrede motor - og hvilken ! En lang række andre udbredte mærker var ligefremme og ortodoxe og kom derved til at fortælle os noget typisk om deres oprindelsestid og -sted. Det gælder Chevrolet, Morris, Mercedes-Benz og mange andre. Sådanne eksempler på tredvernes brugsvogne kunne udmærket tænkes dyrket i klubben, især da Danmark er et af de få lande, hvor før-krigsbiler findes i nogenlunde omfang. Det vil ellers blive vanskeligt at få denne epoke repræsenteret ud over, hvad der allerede findes i klubben, for de helt ufattelige pragtstykker, der frembragtes af den gamle fuldblodsklasse i disse år, fandt aldrig vej hertil. Det skal dog erindres, at sådanne interesser ville falde uden for klubbens rammer, skal man regne med de af klubben opstillede kategorier - halvveteraner 1916-25 og fuldblods 1926, og frem. Medens der for de tidligere kategorier er tale om rent tidsbestemte grænser, kommer der ved at anvende udtrykket "fuldblods" tillige en kvalitetsbedømmelse frem. Det er et spørgsmål, om det er rigtigt og hvorfra årstallet 1926 stammer, thi det danner tilsyneladende intet skel hverken i amerikansk eller europæisk bilproduktion. Depressionsårene 1930-32 skiller i langt højere grad bukkene fra fårene. Er disse definitioner udtryk for andet end ren vilkårlighed, må vi prøve gennem dem at finde frem til grænserne for klubbens virke, eller vi må acceptere alle emnets afskygninger. J.S. -----oo0oo----- |