Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  2

 
 

 

 
     Det er da et spørgsmål, om disse tredvernes biler Opel,
Ford Eifel og Willys Overland var nævnt som eksempler bør bevares nu,
fordi de engang vil blive sjældne og interessante, eller man blot
skal lade dem forgå i glemselen, fordi de ikke var så "fine".

     Automobilet, som genstand for historisk forskning, kan anskues
fra mange synsvinkler, en teknisk, en æstetisk, en industriel, en
trafikal, en kommerciel o.s.v. Anlægges en sådan samlet betragtning,
er der næppe nogen bilkategori, der ikke på en eller anden måde kan
påkalde interesse og gøres bevaring værdig som eksempel på et eller
andet karakteristisk, derimod kan det aldrig være rigtigt, at det er
en bils alder eller sjældenhed, endsige ejerens personlige forhold
til den, der gør den interessant, såvel som et trommesalsmaleri ikke
bliver kunst af at blive gemt nok så længe eller fordi dets ejer selv
finder det smukt.

     Kvalitetskriteriet må også for en bil være den betydning, den
havde i sin egen tid, og her er det jo ikke cylinderantallet og
prisen, der er afgørende. Adskillige af de udprægede standardbiler
har været både smukke og konstruktivt egenartede, dette gælder
f. eks. Citroën lige fra "Kløverbladet" og til sidste model, det
gælder DKW og de fleste af FIATS modeller, og det gælder Ford, som
lavede den første billige ottecylindrede motor - og hvilken ! En
lang række andre udbredte mærker var ligefremme og ortodoxe og kom
derved til at fortælle os noget typisk om deres oprindelsestid og
-sted. Det gælder Chevrolet, Morris, Mercedes-Benz og mange andre.
Sådanne eksempler på tredvernes brugsvogne kunne udmærket tænkes
dyrket i klubben, især da Danmark er et af de få lande, hvor
før-krigsbiler findes i nogenlunde omfang. Det vil ellers blive
vanskeligt at få denne epoke repræsenteret ud over, hvad der
allerede findes i klubben, for de helt ufattelige pragtstykker, der
frembragtes af den gamle fuldblodsklasse i disse år, fandt aldrig
vej hertil.

     Det skal dog erindres, at sådanne interesser ville falde uden
for klubbens rammer, skal man regne med de af klubben opstillede
kategorier - halvveteraner 1916-25 og fuldblods 1926, og frem.
Medens der for de tidligere kategorier er tale om rent tidsbestemte
grænser, kommer der ved at anvende udtrykket "fuldblods" tillige
en kvalitetsbedømmelse frem. Det er et spørgsmål, om det er rigtigt
og hvorfra årstallet 1926 stammer, thi det danner tilsyneladende
intet skel hverken i amerikansk eller europæisk bilproduktion.
Depressionsårene 1930-32 skiller i langt højere grad bukkene fra
fårene.
     Er disse definitioner udtryk for andet end ren vilkårlighed,
må vi prøve gennem dem at finde frem til grænserne for klubbens
virke, eller vi må acceptere alle emnets afskygninger.

J.S.    

-----oo0oo-----

 

Næste side