Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  15

 
 

 

 

Mare Birkigt og Hispano-Suiza (slutning).
---------------

     Krisen i 1929 ramte naturligvis Hispano-Suiza hårdt på lignende
måde som alle automobilfabrikker, der havde specialiseret sig i
luksusvogne, men Hispano-Suiza var dog så stærk i økonomisk henseende,
at man var i stand til i 1931 at overtage Ballot-fabrikken, da denne
krakkede. Resultatet af denne forbindelse blev model HS 26, der -
såvidt det vides - i begyndelsen blev solgt under Ballot navnet, men
i de senere år under HispanoSuiza navnet og med modelbetegnelsen
"Junior". Chassis'er stammede fra Ballot, medens motoren var en
Hispano-Suiza konstruktion. Det var en 6-cylindret motor med boring
og slaglængde 90 x 120 mm, hvilket gav et kubikindhold på 4580 cc.
Motoren var en typisk Birkigt-konstruktion, og ligesom på de andre
modeller var den emailleret i sort. Da chassis'et imidlertid var
temmelig tungt, var både accellerationsevnen og tophastigheden

1935 6 cyl. Hispano-Suiza cabriolet.

temmelig beskeden, og denne model må nok betragtes som den mindst
attråværdige af Birkigts efterkrigskonstruktioner.

     I 1929-30 var Birkigt imidlertid kommet til den overbevisning,
at 32 CV og 46 CV modellerne havde aftjent deres værnepligt, og han
gik i gang med konstruktionen af den model, som fra mange sider er
udnævnt til den mest fantastiske personvogn, der nogensinde har været
i produktion, nemlig den 12-cylindrede type 68 eller 112 (senere J12

     Denne model blev første gang præsenteret på Pariser-udstillingen
i efteråret 1931 og var i produktion indtil slutningen af trediverne,
hvor fabrikken indstillede produktionen af personvogne, for at koncen-
trere sig om at lave flyvemaskinmotorer til det franske luftvåben.

Den 12-cylindrede 9424 cc V-motor var en såkaldt kvadratmotor, idet
boring og slaglængde var lige store med 100 x 100 mm. De to blokke var
anbragt i en vinkel på 600 1 forhold til hinanden og var støbt i
aluminium med indskruede jernforinger, som på de tidligere modeller.
Da problemet om lydløs motorgang var blevet af større betydning siden
konstruktionen af H6 modellerne, blev topventilerne aktiveret gennem
korte stødstænger fra en enkelt knastaksel beliggende i V'et.
Udstødningsventilerne var

Næste side