Bilhistorisk Tidsskrift  Efterår 1960   side  18

 
 

 

 

Særlig accellerationstallene i de enkelte gear er fantastiske. Til
sammenligning kan nævnes, at en 1960 Ford Galaxie med V-8 motor
opviser følgende accellerationstal: 96-128 km/t 10,6 sek., 128-160
km/t 24,9 sek., o-160 km/t 48,1 sek.

     Ligesom H6 modellerne blev V12'eren naturligvis forsynet med
karosserier fra de ledende karosserifabrikanter verden over og de
Concours d'élégances i trediverne i Frankrig, hvor en Hispano-Suiza
ikke tog førstepladsen, kan tælles på een hånd. De fleste blev
naturligvis forsynet med limousine karosserier og andre typer store
karosserier, men det kan f. eks. nævnes, at den ovenfor omtalte type
68bis, der fornylig blev prøvekørt af "The Autocar", er monteret med
et 2-personers karosseri fra Saoutchik, hvor hele pladsen i bagage-
rummet optages

Vinder af le Concours d'élégance de l'Auto i 1936.

af reservehjulet, således at ejeren må have haft følgeskab aj en anden
vogn til bagagen, hvis han skulle på ferie.

     I 1934 blev V12'eren suppleret med en 6-cylindret model K6m hvis
motor i virkeligheden bestod af den ene blok fra den 12-cylindrede
motor. Slaglængden blev imidlertid forøget til 110 mm, således at
kubikindholdet blev 5180 cc. Af andre ændringer kan nævnes, at drevet
til knastakslen lå foran blokken i modsætning til den 12-cylindrede,
hvor det lå bag, at tændingssystemet var et batterisystem med 2 spoler
og en 12-cylindret strømfordeler, idet systemet med 2 tændrør pr.
cylinder var bibeholdt, samt at topstykket var aftageligt, hvad der
ikke var tilfældet på V12'eren.

     K6 motoren skal efter sigende have udviklet 145 hk ved 3000
omdr/min, idet det dog må bemærkes, at enkelte kilder nævner 120 hk.
Da skattehestene var 30, blev den også ofte kaldt 30 CV.

Næste side