Bilhistorisk Tidsskrift  Vinteren  1960/61   side  7

 
 

 

 

8, 9, 10 eller 11 ?
====================

     Ovenstående er ikke en tælleøvelse for børn i første klasse, men
tallene angiver de forskellige muligheder, der eksisterer forsåvidt
angår antallet af de karosserier, der har været monteret på de nok
mest berømte syv bilchassis'er i verden, nemlig de syv Bugatti Royale
chassis'er.

     Når man slår op i Bugatti-entusiasternes bibel, nemlig "The
Bugatti book", får man at vide, at der ialt kun blev lavet 7 Bugatti
Royale, at der aldrig er blevet leveret nogen Royale til et kronet
hoved trods de talrige skrøner gående ud på det modsatte, samt at 6
af disse vogne eksisterer endnu.

     Man blader spændt videre for at læse om disse vogne, men når man
har læst om de fem første, slutter artiklen med en fodnote om det
eksemplar, Bugatti selv ejede, og som blev ødelagt ved en ulykke. Der
står ikke et ord om vogn nr. 7. Der navnes endvidere i artiklen, at
nogle af eksemplarerne på et senere tidspunkt fik nyt karosseri, såle-
des at der ialt omtales 8 karosserier. Når man nu selv har billeder af
10 forskellige Royale karosserier samt hører mærkelige rygter fra
Frankrig om et llte karosseri, bliver man interesseret og begynder at
undersøge sagen nærmere,

     I håb om at det vil interessere Dansk Veteranbil Klubs medlemmer
skal jeg her redegøre for mine undersøgelser vedrørende dette spørgs-
mål og skal begynde med chassis nr. 1's historie.

     Der er ingen tvivl om, at det første chassis er det, der blev
vist
i oktober 1926 forsynet med et 4-dørs touringkarosseri lånt fra en
Packard. En fransk bekendt, der har specialiseret sig i Bugatti Royale,
hævder, at akselafstanden på dette chassis var 185" mod 169" på de
efterfølgende chassis'er. Denne formodning bekræftes delvis, såfremt
man måler forholdet mellem hjulstørrelsen og akselafstanden på fotogra-
fier visende dette første chassis og de efterfølgende. Det menes lige-
ledes, at motoren i dette første eksemplar var på 14,7 liter mod 12.7
i de efterfølgende, idet boring og slaglængde var 125 x 150 mm mod 125
x 130 mm i de efterfølgende. Dette er selvfølgelig vanskeligt at veri-
ficere, men der er ingen tvivl om, at motoren i dette første chassis
ikke er ganske identisk med de efterfølgende motorer, bl.a, er knast-
akseldækslet enkelt på den første motor, medens det er todelt på de
andre motorer.

     Vedrørende dette chassis er der enighed om, at det i 1929 blev
forsynet med et coach karosseri fra Weymann, og at vognen med dette
karosseri vandt første præmie i en Concours d'elegance 1929-30.

     Der er imidlertid en mærkelig ting, der falder i øjnene her. Hvis
det var Bugattis hensigt at sælge Royalen til konger og lignende per-
soner, skulle han efter det ovennævnte kun have været i stand til fra
1927 til 1929 at vise de potientielle kunder en vogn med et lånt ka-
rosseri. Her dukker imidlertid en gammel fransk Bugatti-entusiast op i
billedet, der i 1928 og 1929, medens han var ansat hos Citroen, så to
Royaler forsynet med hidtil ukendte karosserier. Han så vognene, da
Bugatti aflagde besøg hos Citroen og havde her lejlighed til at snakke
med Bugattis chauffør. Det ene karosseri var et coupekarosseri meget
lig karosserierne på typerne 40 og 44, og det andet karosseri et
limousine-karosseri i nogenlunde samme stil. Den bageste siderude var
oval ligesom på den første Duesenberg J. Holbrook limousine. Chauf-
føren bekræftede Iøvrigt at motoren havde et slagvolumen på 15 liter.
I modsætning til de fleste andre

Næste side