|
Bilhistorisk Tidsskrift Vinteren 1960/61 side 16 |
||
|
Hermed er nævnt alle
mærker og modeller, der officielt havde mere end 100 hk. Kissel-motorerne havde efter datidens forhold bemærkelsesværdigt høje kompressionsforhold, nemlig 5.35 for de 8-cyl. modeller. For en version af Chrysler 80 med specialtopstykke samt Hudson var tallet 6,0; en af Graham Brothers modellerne havde 5,57, og enkelte Reo, Willys Knight, Studebaker og Dodge Brothers modeller havde kompres- sionsforhold på 5,5. Men alle de mange andre fulgte efter Kissel. Akselafstanden var for den 6-cylindrede Kissel-model 117 tommer, for den lille 8-cylindrede model 125 tommer og for den store 8-cylin- drede model 132 tommer for de 5-pers. og 139 tommer for de 7-pers. modeller. Til sammenligning er den største akselafstand for de normale amerikanske 1960-modeller kun 131 tommer (Lincoln), men dog væsentlig mere for de få specialbyggede limousiner. Den afbillede Kissel er den store 8-cylindrede model på kort chassis, en "brougham, sedan". Bemærk de meget lave og brede linier, de små hjul, det smalle bagvindue, lærredsbeklædningen, af karosseri- ets øvre del, den tredobbelte kofanger, parkeringslygternes placering, de kolossale forlygter, altsammen karaktertræk, som først senere blev almindelige for andre biler. Kissel-bilerne var alle dage dyre, meget dyre.- Den allerbil- ligste model kostede 1595 dollars. Til sammenligning kan det næwnes, at en lukket Ford kostede 495 dollars og en lukket Chevrolet 595 dollars, ganske vist for to-dørs sedan-modellerne. En Buick sedan kostede 1220 dollars.- Den afbillede Kissel-model kostede antagelig godt 3000 dollars. En 5-pers. toureter (touring) kostede 3275 dollars. Hvad de store limousiner kostede, er ikke forf. bekendt.- Det kan i denne sammenhæng bemærkes, at den 8-cylindrede Packard 626 sedan kostede 2435 dollars, og at Packard 633-limousinen (133 tommers aksel- afstand) kostede 2635 dollars, altså langt mindre, skønt Packard- priserne dengang regnedes for at være urimeligt høje. Det er nu to menneskealdre siden, at de fire Kissel-brødre begynd- te at lave biler og bilhistorie. Det er en menneskealder siden, Kissel- firmaet bukkede under i konkurrencen med, de firmaer, der fremstillede konventionelle, opreklamerede biler ved massefremstilling og billigt.- Men Kissel-navnet lever stadig; og det klinger skønt i de ældres øren. I København så man i de gode gamle dage jævnlig Kissel-biler på gaderne.- Blandt disse må navnes en rød cabriolet.- En anden, en ordi- nær 6-vinduers sedan, holdt i mange år, i alt fald fra 1929 til 1939, næsten daglig på parkeringspladsen ved nordsiden af Nikolaj Kirke. Den tiltrak sig alles opærksomhed. Den var jo en aristokrat af rang, som tog billedet fra alle de andre biler, der plejede at komme der. Hertil kom, at der ofte sad en passager i den og holdt vagt. Vedkommende, der tiltrak sig alle forbikommendes opmærksomhed, hvis ikke bilen gjorde det, sad altid på forsædet, på pladsen ved siden af førerpladsen, værdigt, noget verdensfjern, men dog beskuende de gående med et venligt nedladende smil. Det var en vældig, engelsk Bull-bider eller hvad sådan en nu hedder. Brun med pletter og med et bredt grin over det furede ansigt. Den sad opret som et menneske, ganske vist med bagbenene trukket op på sædet og med ryggen hvilende tilbage mod ryg- lænet. Ansigtet var derfor rettet fremad, og den spejdede efter alt og alle.- Jo |