Bilhistorisk Tidsskrift   Februar 1962   side  3

 
 

 

 

Biler under restaurering.
---------------------------

D.V.K.'s vognfortegnelse omfatter godt hundrede biler, af hvilke
vi jævnligt ser ca. en femtedel. Resten er bortgemt fra andres blikke,
stillet på klodser, adskilt eller under genopbygning. Vi kender kun
meget lidt til majoriteten af vore gamle biler, også de kørende, der
i reglen ikke bliver fjernet ret langt fra deres hjemsted.

     Men hvad sker der på hjemmefronten ? Stilheden behøver ikke at
være ildevarslende i betragtning af den i klubben så højt udviklede
diskretion, og det viser sig da faktisk også, at der er en betydelig
aktivitet i dølgsmål. Det har tidligere været på tale at besøge restau-
reringsstalde under klubudflugter, hvad der også i beskedent omfang
har været praktiseret, men ikke menes gennemførligt i større målestok.
For eventuelt at animere til lidt større gensidighed på dette felt er
det hensigten at indføre en rubrik her i bladet - i lighed med uden-
landske - hvor vi vil prøve at holde medlemmerne orienteret om den
stationære vognparks restituering. Vi har foretrukket at kaste anony-
mitetens hullede kappe over ejerne og koncentrere os om bilerne.

     Restaurering af en gammel bil er et vidt begreb, afhængig af vog-
nens tilstand og muligheder og arten af brugskrav, der bliver stillet
til den efter restaureringen, men medlemmernes biler fordeler sig dog
hovedsagelig i tre typiske kategorier. Som eksempler kan vi vælge tre
biler af mærket Packard, som findes i medlemskredsen, ejerne kan vi
kalde A, B og C.

     A's bil er altid blevet behandlet med silkehandsker. Repræsenta-
tiv brug, chaufførpasning, garage og fremfor alt lav kilometerstand
har bevirket, at denne vogn er bevaret i sjælden god stand, og - bort-
set fra mindre fornyelser - gjort brugbar under forudsætning af omhyg-
gelig pasning.

     B's vogn derimod er en udfordring, der kræver mod. Forfaldet er
på få år så vidt fremskredet, at der for den kun eksisterede to mulig-
heder: Enten ophugning eller fuldstændig genopbygning. I et sådant til-
fælde er det en ringe trøst, at det drejer sig om en stor bil af høj
kvalitet, for det kræver et tilsvarende arbejde at opføre den påny. Fo-
reløbig er chassisrammen strippet og rustbehandlet. Motorens tilstand
kendes ikke endnu, men karosseriet af sværvægtsklasse vil i hvert fald
kræve en betydelig indsats.

     For C's vedkommende har det dog nok betydet ikke så lidt, at det
drejer sig om en enkel og velbygget vogn, der ikke har ladet sig knække
af ophold i det fri og anden ligegyldig behandling i tidens løb. Den
kan, så at sige, restaureres på det eksisterende grundlag uden fuld-
stændig adskillelse, og kræver "kun" eftersyn og istandsættelse af de
mere ømme mekaniske dele samt naturligvis en overhaling af udseendet.
Denne statelige touting skulle nu være så vidt, at den skulle kunne
rulle ud i foråret.

     Også en anden Packard, en 626, 2 prs. cabriolet, er på trapperne.
Denne "Hollywood favourite" har ligeledes overlevet uden men og bliver
en lækker godte i tofarvet indpakning.

Næste side