Bilhistorisk Tidsskrift   Februar 1962   side  14

 
 

 

 
meget fugtig og meget støvfyldt. Uha ! Prøv aldrig det. - Det er be-
tegnende, at trafikken på undergrundsbanerne i New York aftager stærkt
for hvert år, der går
.

     Jernbanetrafikken i U.S.A. er næsten kun godstrafik. Personer be-
nytter gerne privatbiler eller rutebiler og på større strækninger næsten
kun flyvemaskiner.

   Lufttrafikken har et fantastisk omfang. På nogle ruter bestiller
man ikke engang billet. Ja, man kan overhovedet ikke købe en billet. Man
kommer og tager den første den bedste maskine, idet man ved, at der selv
på tider med ringe trafikbehov er faste forbindelser hver time. Man går
uden videre om bord, og så kommer der altid en gang under turen en pige
og opkræver nogle dollars. Hele lufttrafiktjenesten afvikles af utrolig
få mennesker.

     Man interesserer sig øjensynlig ikke for flyvning. I hvert fald ta-
ler man ikke om flyvning. Flyvning er i U.S.A. blevet en vanesag som
sporvognskørsel i København.

     Derimod taler man om rumfart, altid og overalt; man har tilsynela-
dende ikke ret meget andet i hovedet derovre i vore dage. Indsatsen på
dette område kan eksempelvis illustreres ved, at statsudgifterne alene
til den civile rumfartsforskning andrager en halv procent af national-
indtægten allerede i indeværende finansår. Man arbejder med talløse forsk-
ningsopgaver; og det er betegnende, at ikke mindre end et dusin satellit-
ter - alle amerikanske, ingen fra andre lande - hver dag sender ufatte-
lige mængder af oplysninger til forskningscentrerne.

     Det er det, man interesserer sig for, ikke veteranbiler, som de fle-
ste Amerikanere overhovedet enten aldrig har set eller ikke husker noget
om og ikke interesserer sig for, delvis vel fordi de har den forestilling,
at en bil, der er mere end 5 år gammel, sædvanligvis er så ilde tilredt,
at den ikke er værd at kigge efter.

     Amerikanerne har i tidens løb interesseret sig for hestekøretøjer,
jernbanetog, cykler og biler, hvert år i de sidste år mest de nyeste, der-
efter flyvemaskiner, og nu er interessen rettet mod rumfartøjerne.

     D.V.K.'s medlemmer har ikke fulgt med i denne interesseudvikling
og har vel næppe lyst til at høre mere om de mange transportmidler i
Amerika og navnlig ikke om rumfartens aspekter. Skulle de endelig have
lyst til at høre mere om sidstnævnte materie, måtte det i alt fald blive
i en anden historie, som salig Kipling plejede at sige. Den kan i bedste
fald ikke skrives på Bilhistorisk Tidsskrifts dyre papir, men må komme
andetsteds. - Hvis nogen endelig vil læse den der, kan de jo henvende
sig til undertegnede og få et eksemplar.

Carl E.Andersen.        

-----oo0oo-----

Næste side