|
hjul til det andet, var hvert hjul styret af
sit separate styrehus.
Styrehusene blev aktiveret af en svær tværliggende stangforbindelse,
der var i forbindelse med rattet. Systemet frembød den sikkerhed, at
alle forbindelser var dobbelte. Den normale stangforbindelse mellem
hjulene fandtes stadig, men monteret med et spillerum på nogle milli-
meter, således at den kun trådte i funktion ved brud på en af de andre
forbindelser.
Sultanen af Marokkos berline transformable
(karosseri Million-Guiet)
Det franske bilblad "La vie
automobile" offentliggjorde to prøve-
kørsler med Farman, den ene i 1922 og den anden 1 1926. Den første var
med en torpedo sport på strækningen fra Paris til Chateaudun og tilbage
(24o km), der blev tilbagelagt med en gennemsnitsfart på 79,2 km. Top-
farten blev målt til 144 km/t. Benzinforbruget androg 21,2 l på 100 km.
Den anden prøvekørsel var med en berline transformable (4 døre, 6 pladser)
og strakte sig over en meget længere strækning, nemlig over 1800 km. Top-
hastigheden var 12o km/t og benzinforbruget 22 1 pr. 100 km. Vognen var
meget lydløs uden vibrationer, vejbeliggenheden fortræffelig og affjed-
ringen behagelig. Motoren var meget smidig, prøvekøreren berettede, at
han på en meget trafikeret strækning på 140 km overhovedet ikke skifte-
de gear en eneste gang.
Farman anvendte to slogans "La voiture francaise de grand luxe"
og bedre kendt "Une automobile roule, la Farman glisse". Dette sidste
illustreredes blandt andet i reklamerne fra 1925 ved et billede, hvor
man i forgrunden så en Farman coupe de ville og i baggrunden gondolerne
glidende afsted i Venedigs kanaler.
Næste side
|
|