Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  15

 
 

 

 
Ved indkørslen til Blenheim Palace blev vognene dirigeret til be-
stemte pladser i parken.

Stævnet var arrangeret med dels tilmeldte vogne til udstilling og dels
til deltagelse i Concour d'Elegance og dels med blot deltagelse, og
endelig havde enhver i en R.R. eller Bentley adgang til stævnet.

Udstillingsvognene blev parkeret i en række midt i terrænet og i en
oval herom alle deltagerne i Concour d'Elegance, ialt ca. 200, og i
næste ring resten af de tilmeldte vogne. Ialt forelå der tilmelding
af 737 R.R.'s og Bentley's, men der regnes med, at der kom ca. 2000
ialt.

Det er jo ikke muligt at give en udtømmende beretning om alle disse
biler, men det var en enestående demonstration. Man kunne se 75 stk.
3 l. Bentley's parkeret på række, den ene smukkere end den anden,
masser af 4 og 4½ l.'s, adskillige 6½ l.'s og flere 8 l.'s. Mange i
condition som nye, andre daglige brugsvogne. Naturligvis forekom og-
så mærkværdigheder som et 8 l. chassis med en Duesenberg-motor og
et 4½ l. chassis med en Perkins-diesel-maskine med egen gearbox mon-
teret foran den originale Bentley-gearbon, således at dens fører havde
32 udvekslinger at vælge imellem.

Blandt de udstillede vogne kan nævnes Mr. Langton's 1904, 2 cylindre-
de 10 HP. R.R., Mr. Dick's 15 HP. 3 cylindrede R.R. fra 1905, Mr.Sears'
20 HP. 4 cylindrede R.R. fra 1905 og den australske 30 HP. 6 cylindre-
de R.R., Mr. Neale's 2 seater Silver Ghost, Mr. Sears' 4½ l. Bentley
med kompressor, en enestående 1939 serie MK Rolls-Bentley cabriolet
og en 8 l. Bentley-Gurney Nutting tourer i britisk racing green i
den helt fuldkomne restaurering.

Blandt Concour d'Elégance's vogne var en 2 seater 10 HP. 2-cylindret
R.R. tilhørende Sience Museum, ja denne vogn er nu en Royce-car, idet
den er fremstillet før stiftelsen af Rolls-Royce Ltd. Endelig smukke
vogne som Mr. Watson's 1913 Alpine Eagle-tourer, Mr. Barelay's 1910
Silver Ghost med replica-tourer udført rigtigt til den mindste detail-
le, Mr. Lane's Phantom III Barker Sedanca de Ville.

Der var rækker af Silver Ghost's, Phantom I, II og III's og bunker af
Twentys' og 20/25 H.P.'s, 25/30 H.P.'s og Wraith's, efterkrigsvogne,
Silver Wraith's, Silver Dawn's m.m. og alle typer af Rolls-Bentley.

Her var alle typer af karrosserier, farver, ja jeg tror ikke, der var
to ens. For fuldstændighedens skyld bør nævnes, at Rolls-Royce Ltd.
udstillede de nyeste typer af R.R.'s og R.Bentley's.

Blandt præmievinderne i Concour d'Elegance var 2 af vore medlemmer og
nogle af D.V.K.'s venner. Mr. Burchall med 2 vogne, en 1913 Silver
Ghost Landauer og en åben Twenty tourer og Mr. Brooks i Silver Ghost
cabriolet fra 1926 og Mr. Keller i sin 1929 Twenty Wycmann saloon.

På grund af de mange tilskuere var fotografering meget vanskelig, men
jeg håber ved given lejlighed at kunne vise dels en kort film og dels
nogle lysbilleder.

Det kæmpemæssige arrangement afvikledes let, idet alle deltagere nød

Næste side