Bilhistorisk Tidsskrift   Sommeren 1962   side  28

 
 

 

 
blive helt billig.

En del af medlemmerne er måske ikke engang interesseret i at erhverve
en sådan bog, idet de er mere interesseret i at tjene penge på biler,
f.eks. ved at ophugge dem eller eksportere dem til det sydlige udland.
Følgelig må bogen næsten helt og holdent søges solgt til personer, som
ikke er medlemmer af D.V.K. Men det må imidlertid blive forlagets ho-
vedpine at få den solgt i stort antal. -

Men mon ikke det vil gå ganske godt ? Der er nu engang mange flere
uden for end inden for Veteranbilklubbens kreds, som interesserer sig
for bilhistorie og for gamle biler. Bogen fortjener i hvert fald at
blive solgt vidt og bredt; og den vil selv bidrage til at udbrede in-
teressen for og kendskabet til bilernes udvikling.

I denne sammenhæng er det ganske interessant at konstatere, at end ik-
ke J.D.Scheel er medlem af D.V.K., og at han aldrig har været det og
antagelig heller aldrig bliver det. Det er værd, at man gør sig dette
klart i klubben, da mange af dens medlemmer synes at have lovlig ringe
respekt for veteranbilinteresserede og veteranbilkyndige uden for klub-
ben. Navnlig har de for lidt respekt for de aldersstegne, der har op-
levet omtrent hele bilens udviklingshistorie og i mange tilfælde selv
har taget aktiv del i denne udvikling.

De gamle har i mange tilfælde haft en hel serie af gamle biler i ti-
dens løb, har kørt dem, har repareret dem og har måske stadig bevaret
en af dem, som nu har været i deres eje eller familiens eje gennem fle-
re årtier. Når de nu i deres otium har trukket sig noget tilbage fra
den nyopvokaede generations rastløse bil-leben, er de med god grund for-
undrede over de ungdommelige elementers gøren sig bemærket med hensyn
til bilhistorie og gamle biler, og over, at de tilmed mener at vide
meget mere, end de gamle har oplevet og erfaret gennem et langt liv,
samt over, at de er så aggressive efter at få de ærværdige biler
bragt fra deres gamle ejere over i "bedre eje".

Scheel hører ikke til de gamle med hensyn til alder. Men han hører til
blandt de ældre med hensyn til erfaringer. Han har endda været omtrent
professionel med hensyn til bilhistorie, for så vidt som han blandt an-
det har skrevet regelmæssigt herom i Skandinavisk Motorjournal gennem
mange år samt foretaget kildestudier mangfoldige steder. Han har ganske
vist også udført andet arbejde, nemlig i Udenrigsministeriet, både ude
og hjemme. For tiden er han Danmarks generalkonsul i Montreal.

En anden af det kommende efterårs bøger er skrevet eller rettere sagt
bearbejdet af et af D.V.K.'s medlemmer, endda et af klubbens stiftende
medlemmer og stadig bestyrelsesmedlem, men som på grund af sin stilling
er så optaget, at han ikke hører blandt de tyve Tordenskjoldssoldater,
der møder frem hver mødeaften. Det er Vagn Loft, tidligere kontorchef,
nu direktør for Kongelig Dansk Automobilklub.

Direktør Loft var faktisk Veteranbilbevægelsens førstemand og første
mand i Danmark. Allerede i 1951 arrangerede han det eventyrlige vete-
ranbilstævne med løbet til Roskilde og kortégekørslen fra Roskilde til
København, sluttende i Tivoli, hvor mange af Europas fornemste veteran-
biler deltog, og hvor Hammel-bilen blev draget frem fra mørket til
rampelyset. Efter det har alle senere veteranbilarrangementer herhjem-

Næste side