Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  4

 
 

 

 
Det er i høj grad ønskeligt, at lastbilerne får bagskærme og helst
også stænklapper, fordi skærmene altid vil blive monteret nær ved
hjulene. - For personbiler, der altid har bagskærme, som endda går
dybt ned - sædvanligvis endda langt bag hjulene - er stænklapper min-
dre påkrævede.

Forhjulsstænklapper kan derimod ikke betyde ret meget, bl. a. fordi
det materiale, der udkastes fra forhjulene, vanskeligt kan passere
under både for- og bagskærme og bagskærmslapper.

Det er betegnende, at Sverige har indført skærmforordninger, der
ligner de nye danske love, og som måske har tjent som forbillede for
disse, og at de pågældende regler i Sverige gælder for lastbiler og
ikke for personbiler, så de svenske veteranbiler ikke har været i
fare for at blive fordrevet fra de delvis dårlige svenske veje.

Hvis jeg har forstået de nye danske regler ret, skal der på lastbiler
med tandembaghjul - altså de treakslede køretøjer - være stænklapper
bag begge sæt baghjul. Hvorfor det skal være sådan, fatter jeg dog
ikke. Thi den bageste stænklap må dog (sammen med selve de bageste
hjul) kunne fange næsten alt det materiale, der udkastes fra forhju-
lene, ikke alene det, den forreste stænklap fanger, men tillige stør-
stedelen af det materiale, der passerer under den forreste stænklap.
Man må derfor kunne spare den forreste stænklap. - Lignende betragt-
ninger kunne anlægges for toakslede biler, også personbiler.

Ifølge de nye regler for lastbilerne med to sæt baghjul kan stænk-
lapperne spares bag de bageste hjul, hvis disse ikke er drivhjul. -

Dette må vel tyde på, at man regner med, at kun drivende hjul ud-
kaster vanddråber, smuds og sten i synderlig grad.

Dersom dette er tilfældet, må man også kunne spare stænklapperne bag
forhjulene på lastbilerne - og personbilerne med - naturligvis dog
undtaget de forhjulsdrevne biler, f. eks. Citroën, som til gengæld
må kunne spare stænklapperne bag baghjulene, ligesom lastbilerne med
tandembaghjul og enkeltakseltræk.

Alle problemerne om stænkning og stenudkast - fremefter og bagud -
hænger meget nøje sammen med kørehastighederne. - Netop de gamle
og de ældre biler - de fine veteranbiler - køres som regel ret lang-
somt og ikke særlig tæt på andre biler i køerne, ligesom andre ikke
kører særlig tæt på dem.

Følgelig kan man netop med disse biler køre med sindsro, hvis man
herved mener i betydningen langsomt.

Da de pågældende biler som regel køres forsigtigt og gerne kun i
fint vejr og under undgåelse af tilsnavsning, kan man køre i dem
med sindsro - i betydningen at have samvittigheden m. h. t. færd-
selsusikkerheden i bedste orden.

Da de gamle bilers skærme,var og stadig er særdeles effektive over
for udkastning af sten, smuds og vanddråber, må man også kunne køre
med sindsro ved tanken om deres velovervejede konstruktion. -
Nu synes disse biler at få lov til at køre en række år igen i kraft af
dispensationer fra de love, der er blevet vedtaget af folkets flertal;
så vi kan også af denne grund med sindsro vedblive at køre med dem.

C.E.A.        

Næste side