|
Bilhistorisk Tidsskrift September 1963 side 4 |
||
|
Det er i høj grad ønskeligt, at lastbilerne
får bagskærme og helst også stænklapper, fordi skærmene altid vil blive monteret nær ved hjulene. - For personbiler, der altid har bagskærme, som endda går dybt ned - sædvanligvis endda langt bag hjulene - er stænklapper min- dre påkrævede. Forhjulsstænklapper kan derimod ikke betyde ret meget, bl. a. fordi det materiale, der udkastes fra forhjulene, vanskeligt kan passere under både for- og bagskærme og bagskærmslapper. Det er betegnende, at Sverige har indført skærmforordninger, der ligner de nye danske love, og som måske har tjent som forbillede for disse, og at de pågældende regler i Sverige gælder for lastbiler og ikke for personbiler, så de svenske veteranbiler ikke har været i fare for at blive fordrevet fra de delvis dårlige svenske veje. Hvis jeg har forstået de nye danske regler ret, skal der på lastbiler med tandembaghjul - altså de treakslede køretøjer - være stænklapper bag begge sæt baghjul. Hvorfor det skal være sådan, fatter jeg dog ikke. Thi den bageste stænklap må dog (sammen med selve de bageste hjul) kunne fange næsten alt det materiale, der udkastes fra forhju- lene, ikke alene det, den forreste stænklap fanger, men tillige stør- stedelen af det materiale, der passerer under den forreste stænklap. Man må derfor kunne spare den forreste stænklap. - Lignende betragt- ninger kunne anlægges for toakslede biler, også personbiler. Ifølge de nye regler for lastbilerne med to sæt baghjul kan stænk- lapperne spares bag de bageste hjul, hvis disse ikke er drivhjul. - Dette må vel tyde på, at man regner med, at kun drivende hjul ud- kaster vanddråber, smuds og sten i synderlig grad. Dersom dette er tilfældet, må man også kunne spare stænklapperne bag forhjulene på lastbilerne - og personbilerne med - naturligvis dog undtaget de forhjulsdrevne biler, f. eks. Citroën, som til gengæld må kunne spare stænklapperne bag baghjulene, ligesom lastbilerne med tandembaghjul og enkeltakseltræk. Alle problemerne om stænkning og stenudkast - fremefter og bagud - hænger meget nøje sammen med kørehastighederne. - Netop de gamle og de ældre biler - de fine veteranbiler - køres som regel ret lang- somt og ikke særlig tæt på andre biler i køerne, ligesom andre ikke kører særlig tæt på dem. Følgelig kan man netop med disse biler køre med sindsro, hvis man herved mener i betydningen langsomt. Da de pågældende biler som regel køres forsigtigt og gerne kun i fint vejr og under undgåelse af tilsnavsning, kan man køre i dem med sindsro - i betydningen at have samvittigheden m. h. t. færd- selsusikkerheden i bedste orden. Da de gamle bilers skærme,var og stadig er særdeles effektive over for udkastning af sten, smuds og vanddråber, må man også kunne køre med sindsro ved tanken om deres velovervejede konstruktion. - Nu synes disse biler at få lov til at køre en række år igen i kraft af dispensationer fra de love, der er blevet vedtaget af folkets flertal; så vi kan også af denne grund med sindsro vedblive at køre med dem. C.E.A. |