|
Bilhistorisk Tidsskrift September 1963 side 22 |
||
|
tes som givet, at selv om chassis'et bliver
restaureret, kommer der aldrig et originalt karosseri på. Endelig er der fra Schweiz for nogen tid siden importeret et W6 chassis forsynet med et noget mo- derniseret 4-dørs cabrioletkarosseri fra Spohn. Fra et Maybach- synspunkt kan denne vogn imidlertid ikke akcepteres fuldtud, idet motoren af en tidligere ejer er blevet udskiftet med en Cadillac V12 motor. Selve indbygningen af Cadillac-motoren er sket på pro- fessionel måde, og både motoren og resten af vognen er i god stand, men en fuldblods Maybach er det desværre ikke. Det nuværende Maybach-Motorenbau-GmbH blev i sin tid stiftet i 1909, efter at Wilhelm Maybach havde forladt Daimler-fabrikken. Nu, over 50 år efter, synes ringen at blive sluttet igen, idet Maybach og Daimler-Benz i fællesskab har dannet et selskab til produktion og salg af dieselmotorer, og efter tyske pressemeddelelser kan det ikke anses som udelukket, at kæmpekoncernen Daimler-Benz i løbet af nogen tid opsluger Maybach-Motorenbau-GmbH. For veteranbilentusiaster må dette imidlertid siges at være af mindre interesse, idet Maybachs historie for dem må siges at være sluttet allerede i september 1939, da den anden verdenskrig brød ud, og Maybachs bilproduktion stoppede. HJB -----oo0oo-----
Redaktion: |