Bilhistorisk Tidsskrift   September  1963   side  22

 
 

 

 
tes som givet, at selv om chassis'et bliver restaureret, kommer der
aldrig et originalt karosseri på. Endelig er der fra Schweiz for
nogen tid siden importeret et W6 chassis forsynet med et noget mo-
derniseret 4-dørs cabrioletkarosseri fra Spohn. Fra et Maybach-
synspunkt kan denne vogn imidlertid ikke akcepteres fuldtud, idet
motoren af en tidligere ejer er blevet udskiftet med en Cadillac
V12 motor. Selve indbygningen af Cadillac-motoren er sket på pro-
fessionel måde, og både motoren og resten af vognen er i god stand,
men en fuldblods Maybach er det desværre ikke.

Det nuværende Maybach-Motorenbau-GmbH blev i sin tid stiftet i 1909,
efter at Wilhelm Maybach havde forladt Daimler-fabrikken. Nu, over
50 år efter, synes ringen at blive sluttet igen, idet Maybach og
Daimler-Benz i fællesskab har dannet et selskab til produktion og
salg af dieselmotorer, og efter tyske pressemeddelelser kan det ikke
anses som udelukket, at kæmpekoncernen Daimler-Benz i løbet af nogen
tid opsluger Maybach-Motorenbau-GmbH. For veteranbilentusiaster må
dette imidlertid siges at være af mindre interesse, idet Maybachs
historie for dem må siges at være sluttet allerede i september 1939,
da den anden verdenskrig brød ud, og Maybachs bilproduktion stoppede.

HJB          

-----oo0oo-----

 

 

Redaktion:

C.E. Andersen (ansv.), Hostrups Have 15, 5.sal, København V.
Th. Ry Andersen, Grenaavej 176, Risskov, Aarhus.
H.J. Beier, Ryparken 60, København Ø.
J. Graae, Kollegiehaven 24, Charlottenlund.
J. Sestoft, Blidah Park 32, stuen, Hellerup.