Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  5

 
 

 

 
Rundskuedagens Veteranbilløb.

Paa Opfordring af Dommeren i Rundskuedagens Veteranbilløb skal jeg
reflektere over dette Løb samt over eventuelle kommende Begivenheder
af denne Art.

Som Forhandler for DVK kan jeg begynde med i store Træk at gøre Rede
for, hvad der gik forud for dette Arrangement. I August Maaned satte
Ingeniør Japp alle Sejl til og arrangerede paa Rekordtid sammen med
andre trænede K.D.A.K.-Folk og Personer fra Nordisk Redningskorps det
Veteranbilløb, hvorom i hvert Fald kan siges, at det var godt, det
blev afholdt, fordi det giver os bedre Mulighed for at tage Stilling
til Veteranbilisme under denne form i Fremtiden.

De indledende Møder prægedes først og fremmest af de to Arrangørers,
Rundskuedagen og K.D.A.K.'s, ganske naturlige Ønske om Deltagelse af
et tilstrækkeligt Antal Køretøjer, og paa dette Tidspunkt var D.V.K.'s
Indflydelse meget betydelig. Ved Forberedelser til et Rally i 1963
bør Dansk Veteranbil Klubs Delegerede ved af de andre approberede og
underskrevne Erklæringer fastholde denne Tilstand ved
  1. at forbyde Deltagelse af Vogne med Bemalinger som
    f. Eks. Firmanavne
  2. at forbyde Deltagelse af Vogne med upassende Tilbehør
    som f. Eks. Petroleumslygter paa Vogn fra Tyverne
  3. at forbyde Personer med formodet morsomme Kostumer
    at køre med (i) en deltagende Vogn.

For at sikre Overholdelse af disse tre Punkter skal D.V.K.'s tekniske
Vurderingsmand (have Ret til at) excludere Køretøjer eller Personer,
som paa Trods af alle Forholdsregler derimod skulde være naaet frem
til Startstedet, saaledes at saadanne sammen med dem, der udelukkes
af andre Aarsager som utilstrækkelig Bremseevne eller for stort Rat-
slør ikke faar Lejlighed til at starte. De sidste Par Sætninger er møn-
tet paa de mulige Deltagere, der ikke er Medlemmer af Dansk Veteranbil
Klub.

Den allerbedste Løsning paa Problemet om Deltagelsesberettigelse vilde
være at forlange, at Dansk Veteranbil Klubs Løbsudvalg eller Bestyrel-
se skulde anerkende hver enkelt Vogn interimistisk 2-5 Maaneder før
Løbet og samtidig meddele, at saa at sige ingen Vogne uden for den inter-
nationale Veteranbilkreds vilde blive akcepteret - vi kender jo eller
kan faa Oplysninger om alle Biler fra de med DVK beslægtede Klubber i
Udlandet. Naar denne af mig som "allerbedste Løsning" betegnede Frem-
gangsmaade i Udvælgelsen af Køretøjer/Personer til Løbet alligevel kun
er nævnt sekundært, er det, fordi den samtidig vilde binde Dansk Vete-
ranbil Klub for meget til et Løbsarrangement, som Klubben ikke vil iden-
tificeres med, idet der, selv om alle Forskrifter følges, er en Erfaring
for, at en vis Portion Gøgl følger med disse Stævner, og ogsaa fordi
jeg forventer, at Arkitekt Mackeprang enten i dette eller næste Nummer
af Bilhistorisk Tidsskrift vil slaa til Lyd for en ændret officiel Klub-
indstilling til Veteranbilløb, hvilken forekommer mig saglig.

Saglighed, Fornøjelse og Hobbyglæde er netop de Ingredienser, der præger

Næste side