Bilhistorisk Tidsskrift   Vinteren  1963   side  22

 
 

 

 

B e r ø m t e   b i l e r .
---------------------------

Berømte biler er mange ting, - blandt andet titlen på en bog udgivet
på Politikens forlag, forfattet af J.D.Scheel og illustreret af
W. Hancke. En bilhistorisk bog er jo noget af en sjældenhed på det
danske marked og må derfor omfattes af særlig interesse, men også kri-
tisk interesse. Bilhistorien må jo tage sig noget anderledes ud set
fra det i denne forbindelse passivt betragtende Danmark end fra de
store bilproducerende lande, hvor enthusiasterne mere eller mindre
har været personligt engagerede i den hjemlige produktion og dens
frembringelser.

I den righoldige engelske billitteratur finder man således sjældent
godt stof om andet end engelske og til dels franske mærker, medens
man til gengæld i U.S.A. udover de amerikanske mærker kun kender til
Bugatti, Rolls-Royce, MG, Mercedes og Alfa-Romeo. Dertil kommer, at
bilhistorikerne almindeligvis kun beskæftiger sig med bilen i videre
forstand for de første 30-40 års vedkommende, hvorefter interessen
sekterisk samles om en lille buket af de ædleste blomster, hvis ud-
bredelse selv i de svundne dage var minimal.

Der kunne således godt savnes et værk, der både tidsmæssigt og geo-
grafisk kunne give et afrundet helhedsbillede af bilhistorien, og
som netop ved at præsentere den mere prosaiske del af bilproduktio-
nen kunne give læseren et indtryk af, hvorfor "de store" var store.

Den foreliggende bog behandler meget stof, som det ikke er muligt
at finde samlet andetsteds. Ja, man bliver faktisk ikke sparet for
selv de mest ubetydelige bilers bidrag til historien, men hermed
bliver samtidig titlen misvisende, for som forfatteren skriver i for-
ordet "somme besynderlige biler opnåede berømmelse, mens andre blev
kendte uden at blive berømte". Af bilmærker er kun få berømte, flere
er kendte og de fleste ukendte.

Bogen giver dog desværre ikke det overblik, som kunne forventes. Der-
til er både tekst, lay-out og udvalg af modeller for usammenhængende.
Sætningerne flagrer hen over siderne imellem hjul, vindspejl og lyg-
ter og bringer i mange tilfælde så forskelligartede data, at bogen
er nær ved at komme til at bestå af en række inkommensurable enheder.
Man kan ikke i en historisk bog lade sig nøje med udtryk som enorm,
imponerende, solid eller tung, når der ikke er tale om et sammenlig-
ningsgrundlag.

Hellere end at opgive slagvolumen, når både cylinderantal og -mål er
kendt, skulle man have haft vægt, hjulafstand, pris og produktions-
tal eller tørre facts om ydeevnen.

Vi får for eksempel at vide, at der blev lavet en serie på 50 Blower
Bentley's i 1930, men ikke at MG Mark III 1930 kun blev fremstillet
i 6 eksemplarer, samtidig med at Packard havde en årsproduktion på
knap 30.000 dyre vogne og Ford satte dagrekord med næsten 10.000 vog-
ne. Det er heller ikke uden interesse, at prisforholdet mellem den
billige og den dyre klasse i U.S.A. på den tid var 1 : 10 og den
europæiske topklasse var 2-3 gange dyrere end den dyre amerikanske.
Eller at et chassis til den lille 1.5 ltr. Squire i 1936 kostede

Næste side