![]() ![]() |
|
Bilhistorisk Tidsskrift Vinteren 1963 side 30 |
||
|
Motoren var stadig 6-cylindret, men havde nu
et rumindhold på 7 liter svarende til boring og slaglængde på 94 x 168 mm. Ventilsystemet var meget særpræget, idet ventilerne var horisontalt anbragte - en på hver side pr. cylinder. Knastakslerne - en for indsugningsventilerne og en for udblæsningsventilerne - var anbragt nogenlunde i højde med krum- tapakslen, og ventilerne blev aktiveret af nogle fantastisk lange, lod- rette vippearme, der var anbragt midtvejs op ad cylinderen. Vippearme- ne var gaffelformede foroven og anbragt således, at de lå mellem ven- tilfjedrene og motorblokken, og derfor var under konstant tryk fra fjedrene. På denne måde kom ventilsystemet til at funktionere forholds- vis lydløst, idet man undgik klapren fra vippearmene. De bevægelige dele i ventilsystemet var set med nutidens øjne usædvanlig tunge, men da bevægelserne kun var små, og motoren ligesom 22/70 PS motoren kon- strueret til at arbejde ved lave omdrejningstal, virkede det godt nok. Der var stadig fast topstykke, og for at muliggøre udskiftning eller slibning af ventilerne, var indsugningsventilen anbragt i et stykke gods, der kunne skrues af. På grund af de højere temperaturer ved ud- blæsningsventilen kunne dette af hensyn til tætning etc. ikke lade sig gøre med udblæsningsventilen, men når først indsugningsventilen var fjernet, kunne udblæsningsventilen trækkes tværs over cylinderen og fjernes samme vej.
Tværsnit gennem 27/120 PS motoren |