I Motor Sport har
vi klippet følgende, som også har gyldighed herhjemme:
„Endnu engang må vi protestere overfor de sælgere,
som forlanger latterligt høje priser for vintage biler, ofte
ligegyldige eksemplarer. Vi føler os i nogen grad, skyldige, fordi
det for en stor del skyldtes Motor Sport, at interessen for gamle
biler blev vakt, længe før nogen tænkte på Vintage Sports Car
Club. Der er kommet meget sjov ud af vore anstrengelser —men mange
bilhandlere har stukket store penge i lommen ved at tage antikke
køretøjer i bytte, skønt de fleste af dem næppe havde hørt om
sådanne biler, før de så filmen om, „Genevieve". Nu er
priserne tit helt tåbelige. I sidste måned blev en adstadig
vintage bil averteret til 50 pund, men da vi spurgte på den, var
der føjet et nul til prisen, selv om dette „originale
eksemplar" manglede bagakslen! Selv i klubbladene er priserne
ofte urimeligt høje. Veteraner og edwardians kan måske være en
formue værd, men den oppustede pris på vintage og såkaldte
post-vintage biler skyldes kun en ting — at kunderne er villige
til at punge ud med hvad som helst, sælgeren forlanger, uden at
give sig tid til at stille spørgsmål eller tænke sig om.
Det er vor erfaring, at vintage-kulten har nået sit
højdepunkt, så udbudet tilfredsstiller efterspørgslen. Så når
De bestemmer Dem til at skifte vogn., så forlang en rimelig pris.
Og når De køber, så husk, at sælgerne ofte vil lade vognene gå
til langt lavere pris end den, der averteres, især hvis det er
kontant. Fastholdelsen af |
|
urealistiske priser — touring
Bugattier til 750 pund, en ældet Napier til 10.000 dollars osv. —
er ikke det, der får handelen til at trives og kan meget vel sætte
vintage vognene ud af cirkulation, så de går til eller hugges op,
med mindre ejeren/sælgeren har råd til ordentlig opbevaring. Så
langt bort som i Australien f indes problemet. The V.S.C.C. of
Australia Bulletin skriver: — Lord og lady Montagues besøg har
fået classic car bevægelsen til at vinde i prestige — hvad de af
os, der forsøger at købe vogne, vil forbande på grund af de
stigende priser. — Og så kan man på den anden side netop i
Australien, hvor udbudet måtte formodes at være mindre end
efterspørgslen, købe en Fiat 501 1921 for 15 australske
pund."
Netop det nævnte eksempel kan for øjeblikket
sammenlignes med danske forhold. For to Fiat 501'er, en lukket og en
åben, forlanges der for tiden af jyske mekanikere og bilhandlere
henholdsvis 2.800 kroner og 3.000 kroner, skønt det drejer sig om
urestaurerede eksemplarer og den åbne mangler kalechen.
Man skal høre meget
I Norge skal der være dukket tre
eller fire ens Mercer vogne op. Det lyder utroligt, men man skal jo
intet forsværge.
Rygtet vil vide, at et eller andet sted i Europa, formentlig
i Frankrig, er der 48 fine vogne til salg, blandt dem flere
Bugattier. |