Bilhistorisk Tidsskrift    1. JUNI 1964     side 8 & 9

 

 

 
 

Generalforsamlingen

Generalforsamlingen den 16. april fik et mere afdæmpet forløb end sidste års. Formandens beretning formede sig som sædvanlig som en gennemgang af formålsparagraffen med tilknyttede kommentarer. Regnskabet adskilte sig ikke meget fra forrige års. Det gav i anledning til en hurtig udregning af medlemstallet, det lå ved årets slutning mellem 200 og 250 og er i glædelig stigen, sagde formanden.
   I forbindelse med regnskabet gav formanden en redegørelse for klubvognenes skæbne. Restaureringen af Swiften skrider med hjælp fra Bülows lærlingeskole, Schou Ravnholm, og Teknisk Museum godt frem. Dürkoppen og Szawen er i Tønnes Pedersens og B. Mackeprangs varetægt, adskilte og til dels restaurerede. For øjeblikket er

 

der ikke tid til at arbejde videre på dem. Bentleyen beror hos The Bentley Boys —hvem det så er — og restaureringsarbejdet er strandet på „et sprængt gearhjul i karosseriet". Den gamle, lukkede karosse er sunket i grus og en ny, åben skal gøres efter tegninger, som er til rådighed. Rolls Roycen står i en lade og venter på bedre tider.
   Af de bestyrelsesmedlemmer, der afgik efter tur, ønskede Tønnes Pedersen ikke genvalg. Desuden ønskede E. A. Nissen at udtræde på grund af andet arbejde. Formanden foreslog, at der i stedet for disse to kun valgtes én, og det blev advokat Beier. Resten af bestyrelsen samt revisor genvalgtes.           or.
   
  
  

 

SIDEN
                         SIDST...

har formanden passeret en rund dag— næsten ubemærket. Dog ikke af Politiken, som kunne fortælle sine læsere om hans gode egenskaber som menneske og jurist, med den overraskende tilføjelse, at han tilbringer sin meste tid med ornitologiske studier. Ikke et ord om biler!

 

... har Teknisk Museum holdt en udstilling i Den Fries bygning i København, hvor der var lejlighed til at se størsteparten af museets restaurerede motorcykler og en del biltilbehør. I juni bliver der en kombineret jernbane- og motorcykeludstilling på Helsingør Gymnasium i anledning af Nordbanens 100 års jubilæum. Blandt andet udstilles den nyrestaurerede Reading Standard 1907, museet fik i bytte for en dampmaskine af den amerikanske komponist David Rose.

... er Dansk Veteranskibsklub vokset os over hovedet. Den har nu næsten 400 medlemmer.

 

... er eksporten af danske biler blevet fortsat. En Fiat 501 er gået til Schweiz og ni Ford A'er og en af landets ældste Citroën'er til Holland. En Fiat 525 har været forsøgt afsat til Tyskland, men indtil nu heldigvis uden held. Og en Wanderer 1912 af blandet herkomst er ved at blive gjort i stand på Nørrebro i København med eksport til Tyskland for øje.

... er spørgsmålet om afskaffelse af afviservinger dukket op. Det blev drøftet på generalforsamlingen og er næppe noget stort problem for os. Mange ældre vogne har hverken haft det ene eller det andet og kan blive nok så pæne med blinklys som med afviservinger.

... har direktør C. E. Aller annonceret sin Alvis Speed Twenty 1935 drophead coupe til salg i „Alt for Mænd". Vi kan jo godt smile ad formuleringen ,Ansøgning om køb stiles til men må anerkende bestræbelserne for at sikre vognen et godt hjem.

... har The Veteran and Vintage Magazine bragt en liste over alverdens veteran-bilklubber. Vor egen figurerede som „Dansk Veteranvil Klub. — E. Vagn Jenson, Homegaards Glasvaark, Holme Olstrup, Denmark".

... har tidsskriftlæsekredsen fået et vældigt opsving, hvilket en overgang medførte ventetid. Men med ekstra bladsæt skulle vanskelighederne være overvundet. Ny son begynder til november. Henvendelse til læge E. Mackeprang, Bjæverskov.

 

... er der opstået en Dansk Veteran Cykel Klub. Dens stifter og ved stiftelsen eneste medlem er Finn Wodschow, Lyngvej 48, Kgs. Lyngby. Han har selv en fin samling af gamle cykler og cykeltilbehør og arbejder på en bog om cyklens historie. Den skal udkomme omkring hundredåret for cyklens fremkomst i Danmark, cirka 1868.

I øvrigt er ifølge Politiker Børge Kå ved at lave en veteranmotorcykelklub.

... er datoen for åbningen af Raben Levetzaus bilmuseum på Ålholm blevet fastsat til cirka den, 10. juni. Til åbningen kommer 30 medlemmer af 20-Ghost Club i egne vogne. 36 af Raben-Levetzaus over 70 vogne udstilles.

NY BØGER

I disse år kommer der en sand flod af bøger om gamle biler, kostbare cg heldigvis også billigere. Vi skal henlede opmærksomheden på en ny i Batsfords serie af næsten kvadratiske farve-billedbøger, „Classic Cars in Colour", som udmærket supplerer de tidligere bøger i serien om  veteran-og vintagevogne. Den er billiggjort ved at være trykt i Danmark i off-set, men på et par undtagelser nær står billederne udmærket i skarphed og dybde. Foruden en indledning (af J. R. Buckley) er der 24 helsides farvebilleder med tilhørende beskrivelse. Vognene rangerer fra en 1924 Vauxhall Velox 30/98 til en 1939 Alvis 4,3 litre og er uden undtagelse ,kalechevogne". Der er noget for enhver smag, de store amerikanere, kontinentalt fuldblod og britiske sportsvogne. Pris kr. 15,00.