Bilhistorisk Tidsskrift    1. JUNI 1964     side 10 & 11

 

 

 
 

KOLDT og VARMT

Lidt om kolde lodninger

Under restaurering og almindeligt pilleri med det elektriske anlæg i vore biler og motorcykler regner mange af os sikkert lodning for et af de mindst problematiske arbejder. Derfor kan det være pÃ¥ sin plads at citere lidt af en artikel i „Dansk Radio Industri" om lodning. Direktør F. Peters skriver, at kolde lodninger koster den elektroniske. branche dyrt og er et langt større problem, end man gør sig klart. Betingelserne for en ordentlig lodning er: God mekanisk forbindelse mellem de dele, der skal loddes sammen. Emnerne skal være loddebare, dvs. rene og fri for iltning og fedt (fra fingrene), der hindrer loddetinnet i at gÃ¥ i forbindelse med

 

materialet. De emner, som skal loddes sammen, skal begge have en varme, der ligger over tinnets smeltepunkt. Det er især mod dette sidste punkt, der syndes.
   Grundene er forskellige, men hyppigst er loddebolten dÃ¥rligt vedligeholdt, spidsen er mere eller mindre ædt op, de dÃ¥rlige anlægsflader giver kun punktvis berøring med emnerne og derfor dÃ¥rlig varmeoverføring og stor risiko for kold lodning.
   Endelig lægger direktør Peters stor vægt pÃ¥ valget af den rigtige type loddebolt til det bestemte arbejde — det er jo et mere hypotetisk spørgsmÃ¥l for vort vedkommende.

KALENDERMODE

Der går mode i alting, i år har det været moderne at udsende veteranbil-kalendere. Det har Caltex og Castrol gjort herhjemme, et tredie firma har efter sigende udsendt en kalender med gamle væddeløbsvogne, den har vi ikke set.
   Caltex' kalender indeholder nydelige, vist nok engelske billeder med nogenlunde tidstypisk kostumerede personer, som dog i nogen grad tager udsigten til bilerne.
   Castrols kalender er nok sÃ¥ spændende, idet dens billeder er hentet fra Raben-

 

Levetzaus samling på Ålholm slot og teksterne dertil er skrevet af DVK's sekretær, arkitekt Bent Mackeprang. De afbildede biler er Ford N 1906, De Dion Bouton 1909, Stanley steamer 1917, Bugatti type 40 1928, Renault 8CV 1907, Benz 18/45 1917, Rolls Royce Silver Ghost 1911, Ford T 1910, Hudson 37 1914, Delaunay Belleville 25CV 1910, De Dion Bouton vis-å-vis 1900 og sluttelig Delahaye 1907 ,with a friege on top".
   Man hefter sig særlig ved, at den meget

 

omtalte Ford T 2-personers her er blevet et par år yngre end sidst, man hørte om den, og at Silver Ghosten (hvis det da er den samme) totalt har skiftet udseende. Den berømmelige indemurede vogn havde et morsomt karosseri med nedfældelige vinduesrammer, så den efter behag kunne være åben eller lukket. I den ny udgave er vindspejlets underkant sænket helt ned til torpedoen, og det todelte vindspejls nederste del knækker ind parallelt med ratsøjlen. Overbygningen bagtil er helt

 

forsvundet, så vognen fremtræder næsten magen til den kendte i Rolls Royce's udstillingslokale i London. Men det er selvfølgelig muligt, det slet ikke er den gamle Raben-Levetzau familievogn, men et helt andet eksemplar.
   Mens Caltex' kalender blev uddelt til kunderne, har Castrols kun været sendt ud til forhandlere. Castrols reklamechef oplyser, at et antal desuden blev tilstillet DVK, men at oplaget nu er totalt udtømt, og at henvendelse til firmaet ikke nytter noget.

RALLY NYT

I maj har der været kørt rally i Sverige, Finland og Italien — det er altsÃ¥ overstÃ¥et. Men vi kan lige nÃ¥ at gøre opmærksom pÃ¥ det VI Internationale Ford T Rally til Himmelbjerget. Det køres søndag den 7. juni. Henvendelse til sekretær R. Quist, Ã…rhus Motorcompagni, Havnen, Ã…rhus. Telf. 061 3 3833.
   Schweizer Motor-Veteranen-Club Postfach 886, Zdrich 1, indbyder til sit 6. rally, som køres 5. og 6. september. Sidste frist for tilmelding er 15. juni. Program fÃ¥s hos Ry Andersen, GrenÃ¥vej 176, Risskov. Telf. 061 7 8305.
   Der bliver ikke noget Mols Rally i Ã¥r, men der gÃ¥r vedholdende rygter om et andet internationalt rally i Jylland, vist nok sidste søndag i august. Det omgives foreløbig med stor hemmelighedsfuldhed.

 

Jubilæumsløbet

Sæsonens anden store hjemlige begivenhed bliver jubilæumsløbet. Fl. Sørensen, Lefévre og Bent Hoffmann arbejder pÃ¥ højtryk med arrangementet og lover noget festligt og godt. Vanskeligheden bestÃ¥r i øjeblikket i at undgÃ¥ kollision med føromtalte rally i Jylland tidsmæssigt. Der bliver til sin tid udsendt meddelelse om løbet til alle medlemmer, men det kan allerede nu røbes, at der bliver tale om et nemt lille orienteringsløb syd for Køge samt Concours d'Élégance, og frokost. Og det kan oplyses, at tanken om firmahjælp og samarbejde med den engelske udstilling er opgivet, sÃ¥ vi bliver os selv og kan fejre jubilæet pÃ¥ værdig og morsom vis.