Nyt fra D.T. M.
Regeringens dispensationsudvalg
har meddelt Danmarks Tekniske Museum dispensation fra byggestoppet,
og opførelsen af den 2.500 m2 store værksteds- og
magasinbygning, der også vil give plads for en midlertidig
udstilling på 700 m2, er begyndt på grunden ved
Helsingør. Ved en højtidelighed tirsdag morgen den 15. december
blev det første ,spadestik" taget. En gravemaskine flyttede
den første kubikmeter jord.
Kontorer og bibliotek vil stå færdige til indflytning
1. juli i år, resten af bygningen bliver afleveret 1. oktober.
Man håber at kunne etablere den første udstilling
inden nytår. Udstillingens hovedlinjer er fastslagt på følgende
måde: Et areal på 400 m2 i stueetagen reserveres for de
tungeste ting. Hertil kommer 300 M2 på en balkonetage, hvorfra der
er udsigt over udstillingen i stuetagen. Fra en forhal går de
besøgende ind i den nederste afdeling, der omfatter kraftmaskiner
og trafikmidler. Af sidstnævnte vil kunne udstilles to
færdigrestaurerede lokomotiver, et W. G. Bagnall fra 1907 og et
Krauss & Co. fra 1915. Endvidere følgende biler:
Hammelvognen 1886, St. Kongensgadevognen 1899, en Delaunay
Belleville fra 1906, en Swift fra 1912, en Ford T 1923, en Lincoln
1923, en Nash 1924, en Austin 1934, en Humber 1935 og en Volkswagen
1948. Da loftshøjden i hallen er ca. seks meter, bliver der også
mulighed for oppe under loftet at ophænge to Farmann planer, som i
særdeleshed vil kunne betragtes fra balkonetagen. Da hallen i
stueetagen som nævnt også skal rumme dampmaskiner, gasmotorer og
evt. enkelte arbejdsmaskiner, må motorcykler og trædecykler
sandsynlig |
|
vis udstilles på balkonen, der
også giver plads for en lang række mindre genstande, f. eks.
fysiske, kemiske og elektrotekniske apparater, grammofoner,
skrivemaskiner, regnemaskiner, lamper, lysekroner osv.
I 1964 har museet modtaget mange og betydelige
museumsgenstande. Hvad biler angår kan nævnes en brandbil, Scania
Vabis 1916, fra Århus Brandvæsen, og en todørs, 8-cylindret
Cadillac cabriolet, årgang 1947, vægt 2.175 kg.
Restaureringsarbejdet bliver omfattende, men uanset bilens „unge"
alder har man anset det for rigtigt at bevare den, fordi det er en
af de første vogne med automatik. En af museets gode venner, der er
maskinfabrikant i Haslev, har for nylig skaffet museet en De Dion
Bouton motorcykle, men vi må med skam indrømme, at vi endnu ikke
har set den. Den står på maskinfabrikken i Haslev sammen med en
hel del andre ting, som velvilligst opbevares dernede, og som
man vil flytte direkte til Helsingør, når magasinbygningen står
færdig.
K.O.B. Jørgensen.
TIL SALG I NORGE
1929 Studebaker Dictator 2 dørs 4 vinduers 5 seters sedan. Vognen
har spoke wheels med bra dekk. Pris n. kr. 600,00.
1929 Studebaker President Straight Eight 4 dørs 5
seters 6 wire wheels sedan. Pris n. kr. 500,00.
1937 Lincoln Zephyr V-12 5 seters sedan med originalt
varmeapparat, radio (istand). Pris n. kr. 500,00.
1937 Packard Super Eight 4 dørs 5 seters sedan, 6 dist
wheels. Utstyr: Packard DeLuxe radio, Senior heater, 2 ekstra lykter
samt Pelican mascot. Pris n. kr. 1.350,00.
Samtlige priser er levert Christianssand S., hvor
vognene også kan besiktiges. Lars Kile jr., Box 76, Christianssand
S., Norge.
|