|
ALT HVAD DER FINDES
til min Cadillac coupe 1939 har interesse! Evt.
bytte med dele til andre vognmærker.
Arne Jespersen, Ringe.
Tlf. 09 62 kald 65.
HARLEV DAVIDSON 1920-30
SØGES
Kopi af Harlev instruktionsbog 1928
ønskes byttet med Ford A instruktionsbog på dansk.
Kurt Brusgård,
Filosofvænget 1, NV.
FORD T VETERANBIL
årgang 1926, sort med pedalgear, helt igennem
original og meget velholdt — sælges. Sidst indregistreret i 1963.
0. Bjørn-Jensen,
telefon Ålborg (081) 3 61 42;
i forretningstiden (081) 2 01 22.
Forsidebilledet
Bag på forsidens gamle amatørfotografi står
der skrevet: Korsør Landevej ved 6te Punktering. 1920-21 ?
Gummiet var gammelt og dårligt, det havde holdt
siden første verdenskrigs begyndelse og selv hovedvej 1 var
grusvej. De to reservehjul var ikke nok til en tur som denne, der
vist nok gik fra København til Sønderborg og retur. Det er damen
til venstre, som ejer vognen. Ældste søn kører, men står i
øjeblikket bag kameraet, men herskabschaufføren — en omskolet
kusk? — er med til at skifte hjul og iøvrigt tage sig af mindre
forhindringer for kørslen.
Vognen er en sekspersoners Adler, formentlig fra
omkring 1916. Den er let moderniseret, idet forlygterne et par år
tidligere var blevet skiftet ud. Det havde været gaslygter med
gasværket stående der, hvor nu en taske er anbragt på
trinbrættet.
|
|
DANSK VETERANBIL KLUB
Soløsevej 53, Gentofte, OR 963
B E S T Y R E L S E:
E. Vagn Jensen, formand,
Drammelsbæk pr. Neder Randlev,
(065) 4 09 55 Ørting 22.
B. Mackeprang, næstformand,
(klubbens adresse).
H.J. Beier, kasserer
Ryparken 60, København Ø.
Th. Ry Andersen.
E. Mackeprang.
B. Bülow-Jacobsen
K. 0. B. Jørgensen.
I. Wiboe Hansen.
K. Bach.
J.P.
Ravnskov.
P. E. Hansen
B. Hoffmann.
F.Sørensen..
|
R E D A K T 1 0 N
O. E. Riisager (ansv. og
hvortil stof
bedes sendt),
Sandbjergvej 44B,
Trørød pr.
Vedbæk. (01) 891148.
Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
Risskov, Århus.
(061) 7 83 05,
H. J. Beier, Ryparken 60,
København Ø. RY 7672.
J. Gråe, Kollegiehaven 24,
Charlottenlund. OR 8325.
K. Schouboe (annoncer)
Vangedevej 152A, Søborg. 690025.
J. Sestoft, Blidahpark
32, Hellerup.
HE 5519.
|
Fra et læserbrev i Motor Sport har
vi hugget følgende, der kunne være en vittighed, men af indsenderen
hævdes at være selvoplevet:
Indsenderen havde fået øje på en parkeret Lagonda af
ældre årgang og henvendte sig respektfuldt til dens passager
med spørgsmålet: — Er det en 16/80?
Og fik svaret: — Nej det er en 1930!
Da indsenderen-havde genvundet fatningen, blev han klar
over, at vognens passager var en tilfældig hitch-hiker.
I referatet fra
Juelsminde-udflugten i sidste nummer skulle der naturligvis have
stået, at dameklassen blev vundet af Irene Christiansen, ikke
Christensen.
|
|
|
Farvel...
Efter at den nye bestyrelse nu har konstitueret sig
med civilingeniør E. Vagn Jensen som formand, håber jeg, at
alle vil slutte op om bestyrelsen i dens arbejde for fortsat
fremgang for DANSK VETERANBIL KLUB,
E. Vagn Jensen har været
med fra klubbens start og har de bedste forudsætninger for at lede
arbejdet i årene, der kommer.
Den øvrige bestyrelse
består af en passende blanding af „veteraner" og |
|
„nyt blod-", og jeg håber, at vi
på denne
måde har sikret linien tilbage og fremover.
Selv om jeg går af som formand og nu skal til at
nyde veteranbil-livets private fred med restaureringer etc., har jeg
naturligvis ikke tabt interessen for klubben, og jeg føler mig
overbevist om, at vi alle fortsat fremover vil hjælpe til, at DANSK
VETERANBIL KLUB trives og vokser.
O. T. NELL.
|
...og goddag
Efter 10 års formandsskab for
Dansk Veteranbil Klub, det samme tidsrum, som klubben har
eksisteret, trækker højesteretssagfører 0. T. Neel sig tilbage
fra formandspost og bestyrelsesarbejde. Neel tog initiativet til
Dansk Veteranbil Klubs dannelse ved en kort artikel i
motororganisationernes blade og samlede derved nogle få entusiaster
til et møde, og han har fra dette møde haft ledelsen af
klubben og holdt sammen på det stadigt voksende medlemstal og
repræsenteret klubben over for myndigheder og offentlighed på en
måde, så vi alle i DVK igennem 10 år har følt os alt for sikre
på klubbens gode omdømme.
Det
var for Neel af fundamental betydning, at klubbens aktiviteter ikke |
|
fik noget anstrøg af
latterliggørelse og „grin" over de gamle biler og der var i
klubbens ledelse, ingen uenighed herom. Vor interesse for
automobilets udvikling var præget af tør historisk interesse for
den tekniske udvikling af det populæreste redskab vor tids
mennesker har gjort brug af.
For
at understrege dette synspunkt tog klubben senere på Neels
foranledning undernavnet Bilhistorisk Selskab. Neel så også
hurtigt denne interesse ført frem ved at knytte DVK til Danmarks
Tekniske Museum, og Neel beklæder i dag en bestyrelsespost i denne
institution, stadigt varetagende de bil-historiske interesser, og
hans private aktivitet kommer til udfoldelse i hans egen samling af
interessante eksempla- |
|
|