Bilhistorisk Tidsskrift    Nr. 4  Juni 1965     side 4 & 5

 

 

 
 

rer af historisk betydningsfulde biler og motorcykler,
Jeg mindes en udflugt for 7-8 år siden i Neels Minerva, hvor vi explorerede i Sydsjælland og på Lolland. Pludselig standsede Neel Minervaen og ti minutter efter havde han købt en vejfarendes Ford T med oval bagrude.
   Mange biler er blevet reddet fra huggeren ved Neels initiativ og for dette skylder veteranbilinteresserede ham tak.
  I diskussioner om klubbens trivsel og aktiviteter har der ofte været divergerende meninger og i de senere år har der været stærke ønsker fra med-lemmerne om at få deres biler ud at køre i rallies og udflugter, en meget naturlig tilbøjelighed. Neel har ikke befordret denne udvikling, sikkert fordi, som han altid strengt har doceret, de gamle biler på vejene i nutidens trafik er ikke en

 

ufarlig sag og stiller meget store krav til bilernes mekaniske stand og almindelige udseende, hvilke krav ikke, som bekendt, er nogen ringe sag at efterkomme. Neel har dog aldrig åbent bremset denne kørelyst, og det bliver nu vor opgave i DVK at åbne muligheder for at få de kørelystnes biler ud på vejene i løb og udflugter, mere på en underholdende end sportslig måde, og vi vil ved Neels tilbagetræden fra formandsposten forsikre ham om, at vi skal gøre alt hvad vi kan for at holde disse problemer under kontrol, så DVK ikke skal komme i vanskeligheder med myndighederne eller blive til grin for offentligheden.
   Vor klubs egentlige stifter skal ikke komme til at ærgre sig over sit eget værk, som vi vil sikre imod at falde betydningsløst fra hinanden i unødig splittelse.       E. VAGN JENSEN,

Generalforsamlingen

Generalforsamlingen fik et meget fredeligt forløb og var naturligvis først og fremmest præget af formandens afsked med hvervet.
   H. J. Beier blev som sædvanligt valgt til dirigent, og første punkt på dagsordenen var formandens beretning. Neel nævnte de forskellige jubilæumarrangementer og fortalte, at man kunne regne med, at det vellykkede møde i Bülows hal kunne blive en årligt tilbagevendende begivenhed. A propos middagen i Hellerup Klub opfordrede Neel til afholdelse af flere films-aftener, det behøvede ikke at være specielle bilfilm, men kunne også være gamle film, der viste de

 

ældre køretøjer i almindelig brug, da de var ny.
   Om klubvognene blev det oplyst, at to af dem, Szawen og Dürkoppen, efter enstemmig beslutning i bestyrelsen er gået tilbage til Neel til den pris, klubben oprindelig fik dem for, så det økonomiske mellemværende mellem DVK og Neel dermed ikke alene er ude af verden, men ligefrem vendt til klubbens fordel. Ingen andre har villet købe dem med den klausul, at de til sin tid skal tilgå Teknisk Museum. Swiften er færdigrestaureret af DTM, hvor den normalt vil være stationeret, men kan lånes af DVK til løb og lignende.

 

Der havde været kritik af bladet — fra hvem og hvad den gik ud på fik vi ikke at vide — men Neel fandt det vigtigere, at bladet nu kom regelmæssigt og aflastede klubbens kommunikationssystem.
   Jubilæumsberetningen var omsider blevet færdig, der var tilstræbt en form, så den kunne være klubbens ansigt udadtil.    Neel

 

Den ny formand.

fremhævede sin egen artikel, som han gang på gang havde læst med stor interesse.
   Klubben har ca. 225 betalende — omend ikke ivrigt betalende — medlemmer. Restanternes antal er stort, men ikke stigende. På et senere tidspunkt på mødet blev der nævnt den mulighed at bringe en liste over dem i bladet.
   Neel begrundede sit ønske om at træde tilbage fra formandsposten og helt ud af bestyrelsen. Det skyldtes først og fremmest øget arbejdsbyrde uden for klubben som følge af en medarbejders bortgang, men i 

 

øvrigt fandt Neel, at fra klubbens synspunkt var det ikke hensigtsmæssigt, at det hele blev et one-man-show. Det er rigtigtat skifte og rotation er sund. Det var også begrundelsen for forslaget til ændring af lovene. Uhyre mange mennesker i enhver klub vil gerne gøre en indsats, men er bange for at fortrænge nogen, der har været med fra starten, sagde Neel.
   Den eneste grund til, at Neel var ked af at gå var, at forhandlingerne med myndighederne om specielle nummerplader var ret langt fremme. På embedsplan er der betydelig goodwill over for tanken, men politisk er der betænkelighed ved at føre den frem. Neel sagde, at justitsministeren, der er en kollega til ham og Beier, synes at planen er berettiget, men med det tempo, der er i det politiske liv, ville Neel ikke kunne komme væk fra formandsposten de første tolv år, hvis han skulle vente på, at sagen gik igennem.
   Neel sluttede med at takke for mange fornøjelige og hyggelige timer i klubben. Takken blev besvaret af Vagn Jensen, der sagde, at han repræsenterede hele forsamlingen, når han udtrykte sin respektfulde tak for det klippefaste arbejde, Neel havde yde i de ti år. Hvis ikke der var blevet kørt med stramme tøjler, var det ikke sikkert, DVK havde haft det omdømme, klubben har nu. Vagn Jensen håbede, Neels totale udtræden af bestyrelsen ikke betød, at vi ikke skulle se noget til ham mere — han håbede også, at man i fremtiden fik set de gamle biler mere og mere ude på vejene og i hvert fald på den måde fik set Neel i hans biler.
   Neel gjorde opmærksom på, at han hvert år deltog i et 30.000 kilometers rally i sine gamle biler, og for at ingen skulle tro, interessen var svækket, ville han lige nævne, at han netop havde opstøvet reservelaskebolte til Minervaen.
  Dernæst tog Georg Christiansen ordet, fordi der ikke før var blevet sagt noget af de