|
rer af historisk betydningsfulde
biler og motorcykler,
Jeg mindes en udflugt for 7-8 år siden i Neels Minerva, hvor vi
explorerede i Sydsjælland og på Lolland. Pludselig standsede Neel
Minervaen og ti minutter efter havde han købt en vejfarendes Ford T
med oval bagrude.
Mange biler er blevet
reddet fra huggeren ved Neels initiativ og for dette skylder
veteranbilinteresserede ham tak.
I diskussioner om klubbens
trivsel og aktiviteter har der ofte været divergerende meninger og
i de senere år har der været stærke ønsker fra med-lemmerne om
at få deres biler ud at køre i rallies og udflugter, en
meget naturlig tilbøjelighed. Neel har ikke befordret denne
udvikling, sikkert fordi, som han altid strengt har doceret, de
gamle biler på vejene i nutidens trafik er ikke en |
|
ufarlig sag og
stiller meget store krav til bilernes mekaniske stand og almindelige
udseende, hvilke krav ikke, som bekendt, er nogen ringe sag at
efterkomme. Neel har dog aldrig åbent bremset denne kørelyst, og
det bliver nu vor opgave i DVK at åbne muligheder for at få de
kørelystnes biler ud på vejene i løb og udflugter, mere på en
underholdende end sportslig måde, og vi vil ved Neels
tilbagetræden fra formandsposten forsikre ham om, at vi skal gøre
alt hvad vi kan for at holde disse problemer under kontrol, så DVK
ikke skal komme i vanskeligheder med myndighederne eller blive til
grin for offentligheden.
Vor klubs egentlige stifter skal
ikke komme til at ærgre sig over sit eget værk, som vi vil sikre
imod at falde betydningsløst fra hinanden i unødig splittelse.
E.
VAGN JENSEN,
|
Generalforsamlingen
Generalforsamlingen fik et meget
fredeligt forløb og var naturligvis først og fremmest præget af
formandens afsked med hvervet.
H. J. Beier blev som sædvanligt
valgt til dirigent, og første punkt på dagsordenen var formandens
beretning. Neel nævnte de forskellige jubilæumarrangementer og
fortalte, at man kunne regne med, at det vellykkede møde i Bülows hal
kunne blive en årligt tilbagevendende begivenhed. A propos middagen i
Hellerup Klub opfordrede Neel til afholdelse af flere films-aftener,
det behøvede ikke at være specielle bilfilm, men kunne også være
gamle film, der viste de
|
|
ældre køretøjer i
almindelig brug, da de var ny.
Om klubvognene blev det
oplyst, at to af dem, Szawen og Dürkoppen, efter enstemmig beslutning
i bestyrelsen er gået tilbage til Neel til den pris, klubben
oprindelig fik dem for, så det økonomiske mellemværende mellem DVK
og Neel dermed ikke alene er ude af verden, men ligefrem vendt til
klubbens fordel. Ingen andre har villet købe dem med den klausul, at
de til sin tid skal tilgå Teknisk Museum. Swiften er
færdigrestaureret af DTM, hvor den normalt vil være stationeret, men
kan lånes af DVK til løb og lignende.
|
|
|
Der havde været kritik af bladet
— fra hvem og hvad den gik ud på fik vi ikke at vide — men Neel
fandt det vigtigere, at bladet nu kom regelmæssigt og aflastede
klubbens kommunikationssystem.
Jubilæumsberetningen var omsider blevet færdig, der
var tilstræbt en form, så den kunne være klubbens ansigt
udadtil. Neel
Den ny formand.
fremhævede sin egen artikel, som
han gang på gang havde læst med stor interesse.
Klubben har ca. 225 betalende — omend ikke ivrigt
betalende — medlemmer. Restanternes antal er stort, men ikke
stigende. På et senere tidspunkt på mødet blev der nævnt den
mulighed at bringe en liste over dem i bladet.
Neel begrundede sit ønske om at træde tilbage fra
formandsposten og helt ud af bestyrelsen. Det skyldtes først og fremmest
øget arbejdsbyrde uden for klubben som følge af en medarbejders
bortgang, men i |
|
øvrigt fandt Neel, at fra
klubbens synspunkt var det ikke hensigtsmæssigt, at det hele blev
et one-man-show. Det er rigtigtat skifte og rotation er sund. Det
var også begrundelsen for forslaget til ændring af lovene. Uhyre
mange mennesker i enhver klub vil gerne gøre en indsats, men er
bange for at fortrænge nogen, der har været med fra starten, sagde
Neel.
Den eneste grund til, at Neel var ked af at gå var,
at forhandlingerne med myndighederne om specielle nummerplader var
ret langt fremme. På embedsplan er der betydelig goodwill over for
tanken, men politisk er der betænkelighed ved at føre den frem.
Neel sagde, at justitsministeren, der er en kollega til ham og
Beier, synes at planen er berettiget, men med det tempo, der er i
det politiske liv, ville Neel ikke kunne komme væk fra
formandsposten de første tolv år, hvis han skulle vente på, at
sagen gik igennem.
Neel sluttede med at takke for mange fornøjelige og
hyggelige timer i klubben. Takken blev besvaret af Vagn Jensen, der
sagde, at han repræsenterede hele forsamlingen, når han udtrykte
sin respektfulde tak for det klippefaste arbejde, Neel havde yde i
de ti år. Hvis ikke der var blevet kørt med stramme tøjler, var
det ikke sikkert, DVK havde haft det omdømme, klubben har nu. Vagn
Jensen håbede, Neels totale udtræden af bestyrelsen ikke betød,
at vi ikke skulle se noget til ham mere — han håbede også, at
man i fremtiden fik set de gamle biler mere og mere ude på
vejene og i hvert fald på den måde fik set Neel i hans biler.
Neel gjorde opmærksom på, at han hvert år deltog
i et 30.000 kilometers rally i sine gamle biler, og for at ingen
skulle tro, interessen var svækket, ville han lige nævne, at han
netop havde opstøvet reservelaskebolte til Minervaen.
Dernæst tog Georg Christiansen ordet, fordi der ikke før
var blevet sagt noget af de
|
|
|